کد خبر: ۳۶۰۶۳
|
۰۳ تير ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰

فیس بوک دسترسی به اخبار در کانادا را مسدود می کند

متا تصمیم دارد پس از اجرای قانون کانادا که غول‌های اینترنتی را ملزم به پرداخت حق انتشار به ناشران می کند، دسترسی به اخبار درفیس بوک و اینستاگرام را برای تمام کاربران این کشور پایان دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، رویترز اعلام کرد، «قانون اخبار آنلاین»(News Online) توسط کمیته سنای کانادا روز پنج شنبه تایید و پس از دریافت تایید سلطنتی از فرماندار کل به عنوان قانون اعلام می شود.

پس از آنکه صنعت رسانه کانادا از عدم دریافت حق انتشار اخبار توسط شرکت های فناوری شکایاتی ثبت کرد، قانون مذکور برای جلوگیری از خروج کسب‌وکارهای خبری از بازار تبلیغات آنلاین پیشنهاد شد تا سختگیری بر شرکت های فناوری را بیشتر می کند.

متا در بیانیه ای اعلام کرد: امروز تایید می کنیم که دسترسی به اخبار در فیس بوک و اینستاگرام در کانادا قبل از اجرایی شدن « قانون اخبار آنلاین» پایان می یابد.

البته فیس بوک چند هفته ای است که درباره انجام این اقدام سیگنال هایی نشان داده و اعلام کرده بود اخبار هیچ ارزش اقتصادی برای شرکت ندارند و کاربران پلتفرم های شرکت را برای رصد اخبار استفاده نمی کنند.

قانون مذکور، پلتفرم های خارجی مانند فیس بوک و گوگل را ملزم به مذاکره تجاری و پرداخت حق انتشار به ناشران اخبار می کند. مشابه این اقدام در سال ۲۰۲۱ میلادی در استرالیا انجام شده بود.

شرکت های فناوری آمریکایی معتقدند قانون های پیشنهادی برای کسب و کارشان متناسب نیستند. گوگل معتقد است قانون کانادا وسیع تر از اقدامی است که استرالیا و اروپا انجام داده و اعلام کرد این امر قیمتی برای اخبار نمایش داده شده در نتایج جستجو ایجاد می کند و ممکن است شامل رسانه هایی شود که هیچ خبری تولید نمی کنند.

این شرکت پیشنهاد کرده بود لایحه مذکور اصلاح شود تا محتوای خبری به جای لینک های آنها به عنوان مبنای پرداخت حق انتشار قرار گیرند و مشخص شود فقط کسب و کارها می توانند اخبار تولید کنند و به استانداردهای خبرنگاری بیفزایند.

دولت فدرال کانادا تاکنون در مقابل همه این پیشنهادات مقاومت کرده است. در اوایل ماه جاری میلادی جاستین ترودو نخست وزیر این کشور اعلام کرد متا و گوگل از تاکتیک های قلدری برای کمپین علیه قانون مذکور استفاده می کنند.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
وبگردی