کد خبر: ۳۶۰۸۳
|
۰۴ تير ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

آیا سرطان قلب وجود دارد؟

سرطان بیماری است که می‌تواند در هر نقطه ای از بدن رخ دهد با اینحال در مورد ابتلا به سرطان قلب بسیار کم شنیده‌ایم.

به گزارش «نبض فناوری»، ساینس اعلام کرد، سرطان می تواند تقریباً در هر اندام بدن ایجاد شود اما به ندرت شنیده می شود که این بیماری بر قلب تأثیر بگذارد. با اینحال ممکن است افراد به سرطان اولیه قلب مبتلا شوند، هرچند که خوشبختانه این اتفاق بسیار نادر است.

تومورهای اولیه قلب به قدری غیرمعمول هستند که آمارها در مورد آن بسیار پایین است، اما یک تخمین نشان می دهد که در بین 0.0017 تا 0.028 درصد افراد رخ می‌دهد. با این حال، همه این تومورها بدخیم نیستند.

درست مانند هر قسمت دیگر بدن، یک فرد می تواند تومورهای غیر بدخیم (غیر سرطانی یا خوش خیم) روی قلب داشته باشد، به عنوان مثال، تومورهایی که به عنوان میکسوم شناخته می شوند. این تومورها خوش خیم هستند اما اگر بر گردش خون در حفره های قلب تأثیر بگذارد، می توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. تومورهای بدخیم قلبی تنها 25 درصد از تومورهای اولیه قلب را تشکیل می دهند.

« توچوکو اوکوئوسا»، متخصص قلب در مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو، گفت: «در طول زندگی حرفه‌ای‌ام، احتمالاً دو یا سه بار سرطان‌های اولیه بدخیم قلب را دیده‌ام. آنها بدخیمی های خیلی شایع نیستند و به همین دلیل است که بیشتر مردم اغلب در مورد آنها صحبت نمی کنند.»

این سرطان با هر سرطان بدخیم دیگری تفاوتی ندارد و شامل رشد غیرقابل کنترل سلولی است که باعث گسترش بیماری و حمله به سایر قسمت های بدن می‌شود، فرآیندی که متاستاز نامیده می‌شود. هنگامی که این در قلب رخ می دهد، اغلب می تواند تهاجمی باشد. شانس درمان آن بسیار کم و احتمال مرگ حتی با شیمی‌درمانی بالا است. به طور نسبی، یکی از شایع‌ترین تومورهای بدخیم قلب، سارکوم است که از بافت‌های همبند نرم بیرون می‌آید.

چرا این سرطان نادر است؟

قلب اندامی باورنکردنی است، اما به هیچ قدرت ضد سرطانی مجهز نیست، پس چرا این بیماری بسیار نادر به نظر می رسد؟ یک نظریه این است که سلول‌هایی که خود عضله قلب را می‌سازند (میوسیت‌های قلبی) تمایز دارند.

سرطان به دلیل خطا در هنگام تقسیم سلولی رخ می دهد و در نتیجه یک سلول جهش یافته به طور غیر طبیعی تکثیر و به طور غیرقابل کنترلی تقسیم می شود. با این حال، سلول‌ها در عضله قلب، در مقایسه با سایر اندام ها مانند سلول های بافت پوششی پوست در اواخر زندگی تقسیم نمی شوند. اگرچه این بدان معناست که قلب در ترمیم بافت آسیب دیده خوب نیست، اما مقاومت آنها را در برابر تومورها فراهم می کند.

علائم سرطان قلب چیست؟

نادر بودن ابتلا به سرطان قلب به طور کلی یک اتفاقمثبت است، اما به این معنی است که داده‌های قطعی در مورد این بیماری وجود ندارد و همین مقابله با آن را برای پزشکان دشوار می‌کند. به عنوان مثال، حتی مشخص نیست که آیا انتخاب سبک زندگی خاص یا شرایط سلامتی، خطر ابتلا به سرطان قلب را افزایش می دهد یا خیر. حتی مشخص نیست که چگونه و چرا تومورهای قلبی به وجود می آیند یا بهترین روش درمان آنها چگونه است.

تشخیص علائم سرطان قلب نیز می تواند دشوار باشد. برخی از تومورها بدون علامت هستند، در حالی که بسیاری دیگر فقط علائم غیر اختصاصی مانند خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه سینه و تپش قلب را ایجاد می کنند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 30 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین بعد از ۳ هفته رکوردی دیگر ثبت کرد
با کنترل از راه دور؛ سگ رباتیک نیروی نظامی چین شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
وبگردی