کد خبر: ۳۶۰۹۰
|
۰۴ تير ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

دختر ۱۵ ساله‌ جایزه علمی برتر بریتانیا را گرفت

یک دختر ۱۵ ساله برنده‌ی جایزه برتر علمی بریتانیا برای ساخت ضد آفتاب دوستدار محیط زیست شد.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، این دانش آموز یک کیت آزمایشی در خانه ساخت تا ضد آفتاب‌های طبیعی بدون مواد شیمیایی را آزمایش کند.

کیسی دیری(Kaycee Deery) به دلیل ساخت ضد آفتابی که از مواد شیمیایی مضر موجود در سایر ضدآفتاب‌ها که می‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند، استفاده نمی‌کند، مقام دانشمند جوان سال کشور بریتانیا را دریافت کرد.

دیری برای انجام این کار یک نورنمای خانگی فرابنفش را مهندسی کرد و توانایی روغن‌های طبیعی عاری از مواد شیمیایی را در محافظت از پوست آزمایش کرد.

این اختراع یکی از معتبرترین جوایز بریتانیا را برای او به ارمغان آورد.

او در برنامه رادیو فویل بی‌بی‌سی با اجرای مارک پترسون(Mark Patterson) گفت: من هنوز در شوک هستم.

دیری توضیح داد که ایده‌ی ساخت این ضدآفتاب زمانی به ذهنش رسید که در مورد مواد شیمیایی مضر برای محیط زیست که در ضدآفتاب‌های تجاری وجود دارند و به سیستم‌های آبی بریتانیا راه‌ یافته‌اند آموخت.

این دانش‌آموز به بی‌بی‌سی گفت: ما باید راه‌حل دوست‌دار محیط ‌زیستی پیدا می‌کردیم، زیرا ضدآفتاب‌های تجاری به حیات دریایی و صخره‌های مرجانی آسیب می‌رساند، که این عادلانه نیست.

این زمانی بود که ایده‌ی ساخت ضدآفتاب‌های طبیعی محافظ در برابر اشعه فرابنفش که از روغن‌های طبیعی مشتق شده‌اند به ذهنش رسید. برای انجام این کار، او باید توانایی ذاتی هر روغن را برای جذب و محافظت در برابر اشعه فرابنفش آزمایش می‌کرد. بنابراین، او یک نورنمای خانگی حاوی یک مشعل نور فرابنفش ساخت.

آزمایش‌های او باعث شد تا چندین ضد آفتاب طبیعی با اس‌پی‌اف ۹ تا ۳۴ تولید شود. SPF نشان دهنده مقدار محافظت پوست در مقابل اشعه فرابنفش است.

براساس داده‌های بنیاد سرطان پوست، اکثر مردم به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و این منجر به بروز آفتاب سوختگی‌های خطرناکی می‌شود که در آینده می‌تواند به سرطان پوست تبدیل شود.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
وبگردی