کد خبر: ۳۶۱۹۲
|
۱۰ تير ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

مهم‌ترین مشکلات و ملزومات شبکه ۵G چیست؟

به دنبال گسترش روز افزودن استفاده از نسل پنجم اینترنت کارشناسان بر این باورند هزینه بالای اجرا و پیاده‌سازی شبکه ۵G و تخصیص فرکانس مناسب در سطح کشور، مهم ترین مشکلات و ملزومات این نسل از اینترنت است.

به گزارش «نبض فناوری»، از آنجا که اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای مختلفی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌ هستند. درباره ویژگی‌های این نسل از اینترنت گفته شده پهنای باند آن بسیار بالاست بنابراین اگر فناوری ۵G را مصداق یک اتوبان در نظر گرفت، شاید فناوری ۴G یک اتوبان دو باندی و فناوری ۵G همان اتوبان با چهار باند باشد، بنابراین سرعت و کیفیت آن بالاتر می‌رود.

در همین رابطه نسیم کاظمی فرد-رئیس اداره فرایندها و دانش فنی اپراتور اول تلفن همراه در گفت و گو با ایسنا، درباره ربات سینا که در جریان ساخت و بهره برداری از آن از شبکه و زیر ساخت ۵G استفاده شد و وضعیت این نسل از شبکه اینترنت در کشور اظهار کرد: این اپراتور براساس استراتژی خود در حوزه فنی و نقشه راه تدوین شده، اقدام به توسعه شبکه خود در بخش‌های مختلف رادیو، انتقال، Back bone و Core کرده که هر یک از این بخش‌ها نیازمندی‌های حرکت به سمت ۵G را فراهم می کند. به عنوان مثال، استفاده از شبکه انتقال پرسرعت لایه ۳ و شبکه فیبر پر سرعت و IPBH یکی ازسرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات گسترده حوزه فنی در این بخش است که در سراسر کشور نیز در حال توسعه است.

وی افزود: در این پروژه نیز با بهره‌گیری از همین زیرساخت پر سرعت بستر مطلوب برای انتقال داده پر سرعت و با تاخیر چند دهم میلی ثانیه ایجاد شده است. همچنین این طرح پروژه، بر روی شبکه ۵G که از زیرساخت همگرا شده استفاده می‌کند، بهره‌برداری و تست شده است.

کاظمی فرد گفت: اپراتور اول تلفن همراه تاکنون حدود ۴۰۰ سایت به صورت آزمایشی در سطح کشور راه‌اندازی کرده که جهت تجاری‌سازی آنها در انتظار اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط است؛ همچنین در این خصوص مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور نیز اقداماتی را در دستور کار خود دارد بنابراین برای پیاده‌سازی سراسری در کشور با توجه به هزینه‌های بسیار بالا برای توسعه، نیاز به وجود طرح تجاری و اقتصادی برای پوشش هزینه‌ها است. در این میان وزارت ارتباطات با تسریع و تسهیل در تخصیص باندهای فرکانسی مورد نیاز ۵G به اپراتورهای اصلی مخابراتی (و پرهیز از خرد کردن تکه باندهای فرکانسی) می‌تواند کمک شایانی به رونق چنین خدماتی در سطح کشور کند.

وی در پاسخ به این سوال که نقش این اپراتور در راه اندازی ربات سینا و شبکه ۵G چیست؟ تصریح کرد: در راه‌اندازی ربات مذکور زیرساخت کامل طرح توسط این اپراتور تامین شده و پارامترهای کیفی شبکه مانند تروپوت و تاخیر تحقق یافته است. با توجه به استفاده شبکه ۵G از B.B و B.H یکسان و با توجه به اینکه در پایلوت‌های انجام شده، تجهیزات ربات سینا قابلیت اتصال مستقیم را داشتند، تفاوت چندانی ندارند اما در صورت نیاز به اتصال از طریق شبکه رادیویی شبکه ۵G پهنای باند کافی را پشتیبانی خواهد کرد.

وی معتقد است مهم‌ترین مشکلات و ملزومات شبکه ۵G هزینه بالای اجرا و پیاده‌سازی شبکه ۵G و تخصیص فرکانس مناسب در سطح کشور است.

کاظمی فرد تشریح کرد: براساس گزارش GSMA، در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ کشور موفق به لانچ این سرویس در سطح منطقه خود شده اند و انتظار می‌رود تا دو سال آینده میزان اتصال به شبکه ۵G دو برابر شود. همچنین تعداد متصل‌شدگان به شبکه ۵G در سال ۲۰۲۲ از یک میلیارد نفر گذشت و در سال جاری به ۱.۵ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت، پیش از آنکه به ۲ میلیارد نفر در پایان سال ۲۰۲۵ برسد که این موضوع نشان‌دهنده شبکه ۵G به عنوان سریع‌ترین نسل شبکه در پیاده‌سازی نسبت به ۳G و ۴G است.

او تأکید کرد: این شبکه بیشتر در بازارهای بالغ‌تری چون چین، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا مشاهده می شود اما بازارهای در حال توسعه هم در حال پیاده‌سازی و ورود به عصر ۵G هستند و در بسیاری از کشورهای جهان پایلوت ۵G به صورت نقاط Hotspot راه‌اندازی شده است.

وی در پایان گفت: برخی کشورها که در صنایع مختلف پیشرفته و دارای فناوری هستند، با بهره‌گیری از مزایای شبکه ۵G نسبت به ارائه خدمات پیشرفته براساس ورتیکال‌های مختلف ۵G اقدام کرده اند که می‌توان به توسعه پلتفرم‌های تحلیل بیگ دیتا با استفاده از یادگیری ماشین و اینترنت اشیا بر بستر شبکه ۵G، ادغام شبکه‌های ماهواره‌ای و زمینی تحت پروتکل‌های ۵G و ارتباطات اینترنت اشیا در سطح جهانی، حوزه Game و ۵G FWA اشاره کرد. همچنین در ایران یک اپراتور اول تلفن همراه به عنوان پیشگام در این صنعت اقداماتی در بخش تحقیق و توسعه نیز انجام داده است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی