کد خبر: ۳۶۲۱۵
|
۱۱ تير ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

نحوه استفاده از «گوگل بارد» رقیب «چت‌جی‌پی‌تی» چگونه است؟

حدود 5 ماه قبل بود که همزمان با بالاگرفتن رقابت در حوزه هوش مصنوعی مولد، شرکت گوگل در رویداد خود از ربات محاوره‌ای بارد رونمایی کرد، این ربات گفت‌وگو در برخی موارد از چت‌جی‌پی‌تی بهتر عمل می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، گوگل بارد محصول شاخص گوگل در زمینه هوش مصنوعی است. این ربات گفت و گوی هوش مصنوعی به عنوان رقیبی برای چت‌جی‌پی‌تی شناخته شده است و در حالی که بسیاری از کارهای چت‌جی‌پی‌تی را تکرار می کند، گوگل با ارائه برخی به روز رسانی های مهم، آن را فراتر از آنچه چت‌جی‌پی‌تی می تواند انجام دهد، رسانده است.

گوگل بارد مانند چت‌جی‌پی‌تی، یک ربات هوش مصنوعی محاوره‌ای است که می تواند انواع متن را تولید کند. شما می‌توانید هر سوالی از آن بپرسید و تا زمانی که خط‌مشی‌های محتوای آن را نقض نکند، پاسخی ارائه می‌دهد. اگرچه بارد رسماً جایگزین دستیار گوگل نشده، اما دستیار هوش مصنوعی بسیار قدرتمندتری است. به این دلیل که بر اساس مدل زبان بزرگ خود گوگل، معروف به لامبدا طراحی شده است. مهندسان گوگل لامبدا را بر روی صدها میلیارد پارامتر آموزش داده اند. نتیجه یک ربات گفت و گو است که می تواند به هر سوالی به زبان طبیعی و محاوره ای پاسخ دهد.

لامبدا ابتدا در رویداد سال 2021 گوگل معرفی شد، اما به عنوان نمونه اولیه باقی ماند و هرگز برای عموم منتشر نشد. هنگامی که چت‌جی‌پی‌تی در اواخر سال 2022 راه اندازی شد، گوگل به سرعت اقدام به انتشار یک ربات چت با پشتیبانی از لامبدا کرد که می توانست با آن رقابت کند. گوگل بارد اولین بار در فوریه(بهمن-اسفند) 2023 معرفی شد.

آیا گوگل بارد در دسترس است؟

بارد پس از اعلام، بر اساس یک صف در لیست انتظار، برای تعداد محدودی از کاربران در دسترس ماند. گوگل در ماه مارس، به کاربران ایالات متحده و بریتانیا اجازه داد تا بارد را آزمایش کنند؛ اما این شرکت در در رویداد2023، اعلام کرد که بارد اکنون برای همه در دسترس است که شامل 180 کشور و منطقه در سراسر جهان می شود. به گفته گوگل، بارد اکنون به زبان‌های ژاپنی و کره‌ای نیز در دسترس است و به‌زودی از ۴۰ زبان پشتیبانی می‌کند که فارسی هم یکی از آن هاست.

با گذشت زمان، بارد می‌تواند اطلاعاتی را از گوگل مپس، گوگل داکس، گوگل شیتس و جیمیل به مکالمات بیاورد، همچنین می‌تواند با کمک ابزارهای شخص ثالث مانند Firefly پاسخ‌ها را نشان دهد. دیگر ویژگی‌ بارد یک تم تیره طراحی شده برای راحت بودن چشم‌ها است.

نحوه استفاده از گوگل بارد

برای استفاده از گوگل بارد، به آدرس bard.google.com بروید. این صفحه مانند همه محصولات گوگل، از شما می خواهد که با حساب گوگل خود وارد شوید. همچنین باید با شرایط خدمات موافقت کنید. پس از کلیک کردن، می توانید به سرعت استفاده از گوگل بارد را شروع کنید. بارد مانند چت‌جی‌پی‌تی، یک فیلد متنی خالی دارد که می‌گوید «در اینجا یک درخواست را وارد کنید». درخواست یا سوال خود را تایپ کنید و بارد پاسخی را ارائه خواهد داد.

گوگل بارد فراتر از اصول اولیه، دارای چند ویژگی مهم است که آن را از سایر ربات‌های چت متمایز می کند. ابتدا، خواهید دید که با هر پاسخ، دو پیش‌نویس دیگر از همان پاسخ را نیز به شما می‌دهد. برای دسترسی به پاسخ‌های دیگر، روی View other drafts کلیک کنید. حتی می‌توانید روی « Regenerate drafts » کلیک کنید تا بارد پاسخ دیگری بدهد. می‌توانید درخواست را با کلیک کردن روی نماد مداد ویرایش کنید یا از یک درخواست جدید برای دریافت پاسخ بهتر از بارد استفاده کنید.

می‌توانید تمام درخواست‌های موجود در « Bard activity» را در نوار کناری ببینید و حذف کنید. خوشبختانه، گوگل به شما اجازه می دهد تا پاسخ‌ها را مستقیماً به جیمیل یا گوگل داکس صادر کنید. اگر از بارد برای کدنویسی استفاده می کنید، می‌توانید به جای آن به Replit بفرستید. برای اینکار روی نماد اشتراک گذاری در زیر یک پاسخ از بارد کلیک کنید و روی جایی که می خواهید آن را بفرستید کلیک کنید.

محدودیت ها و نکات حول بارد

گوگل بارد برخلاف چت‌جی‌پی‌تی، به تمام اینترنت دسترسی دارد. این بدان معناست که می تواند به رویدادهای جاری اشاره کند. با این حال، این بدان معنا نیست که تمام اطلاعات آن 100درصد درست است. همانطور که گوگل اعتراف می کند، بارد مستعد توهم است.

بارد هنگامی که برای اولین بار در 6 فوریه 2023 (17بهمن 1401)نمایش داده شد، در پاسخ به سوالی در مورد اکتشافات اخیر تلسکوپ فضایی جیمز وب اشتباه کرد. اینکه بارد این اطلاعات نادرست را با چنین اطمینانی نشان می‌دهد باعث انتقاد شدید از این ابزار شده است.

آیا گوگل بارد بهتر از چت‌جی‌پی‌تی است؟

هم بارد و هم چت‌جی‌پی‌تی از مدل‌های زبان طبیعی و یادگیری ماشین برای ایجاد ربات‌های گفت و گوی خود استفاده می‌کنند، اما هر کدام دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها هستند. چت‌جی‌پی‌تی کاملاً مبتنی بر داده‌هایی است که عمدتاً تا سال 2021 جمع‌آوری شده‌اند، در حالی که بارد پتانسیل استفاده از اطلاعات به‌روز را برای پاسخ‌های خود دارد و می‌تواند آزادانه در صورت درخواست در اینترنت جستجو کند. می‌توانید برای دریافت جستجوهای مرتبط در وب روی دکمه «Google it» نیز کلیک کنید. این یکی از مزیت های مهم بارد نسبت به چت‌جی‌پی‌تی است.

از سوی دیگر، چت‌جی‌پی‌تی تمرکز عمده ای بر پرسش ها و پاسخ های مکالمه دارد این چت بات به ویژه در کارهای خلاقانه نیز خوب است. چت‌جی‌پی‌تی به اعتراف خود گوگل، در حال حاضر پتانسیل بیشتری برای پاسخگویی به سوالات بیشتر به زبان طبیعی دارد.

حتی یک گزارش اخیر نشان می‌دهد که بارد بدون اجازه با استفاده از داده‌های چت‌جی‌پی‌تی آموزش دیده است. گوگل این اتهام را رد کرده است، اگرچه ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت اعلام کرده است که بادر برای رقابتی تر شدن با چت‌جی‌پی‌تی به زودی به روز می شود.

چت‌جی‌پی‌تی این توانایی را دارد که تمام چت های شما را ذخیره کند. بزرگترین محدودیت بارد، ناتوانی در ذخیره چت است. می‌توانید آنها را ارسال کنید، اما وقتی پنجره را ببندید، از بین می‌روند.

ایجاد متن به تصویر گوگل بارد

گوگل اعلام کرده است که به زودی ایجاد متن به تصویر را مستقیماً در بارد تعبیه خواهد کرد. ایجاد کننده تصویر بینگ مایکروسافت از Dall-E پشتیبانی می کند، در حالی که نسل متن به تصویر بارد از مشارکت با ادوبی حاصل می شود. فایرفلای ابزار تولید متن به تصویر ادوبی است که در انواع برنامه های خلاقانه، با شروع ادوبی اکسپرس معرفی شده است. فایرفلای در کتابخانه تصویر خود شرکت آموزش دیده است تا مشکل اخلاقی و قانونی اعتبارسنجی تصویر را حل کند.

تولید متن به تصویر در رویداد2023 گوگل اعلام شد و گفته می‌شود در هفته‌های بعد عرضه می‌شود. اکنون وقتی از بارد خواسته می‌شود «تصویری از یک پرنده در جنگل بسازد»، چت بات پاسخ می‌دهد: «این چیزی است که من هنوز قادر به انجام آن نیستم».

در حال حاضر فراتر از تولید تصاویر جدید، گوگل بارد از تصاویر در پاسخ‌ها، از جمله عکس‌های جستجوی گوگل و نمودار دانش پشتیبانی می‌کند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
وبگردی