کد خبر: ۳۶۲۴۵
|
۱۳ تير ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

ایستگاه فضایی چین روی زمین!

چین یک ایستگاه فضایی زمینی برای شبیه‌سازی شرایط مختلف در فضا می‌سازد که شامل اتاق‌های متعددی است که محیط‌های مختلف را از سطح ماه گرفته تا شرایط ریزگرانش شبیه‌سازی می‌کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، طبق گزارش رسانه دولتی SCMP در چین، این کشور اولین شبیه‌ساز ایستگاه فضایی در نوع خود را برای انجام آزمایش‌ها و ابزارهای آزمایشی مختلف بر روی زمین توسعه داده است.

بر اساس گزارش‌ها، پژوهشگران اولین عملیات آزمایشی این پروژه را که به «ایستگاه فضایی زمینی» معروف است، آغاز کرده‌اند.

این شبیه‌ساز ایستگاه فضایی زمینی در شمال شرقی شهر هاربین مستقر است.

هدف اصلی این پروژه ایجاد بستری برای انجام تحقیقات علمی بنیادی بر روی زمین در شرایطی قابل مقایسه با شرایط موجود در فضاست. این مرکز همچنین امکان آزمایش تجهیزات فضایی مانند قطعات ماهواره و لباس‌های فضایی را فراهم می‌کند.

آزمایش در شبیه‌سازها

این مرکز تحقیقاتی در مقایسه با یک آزمایشگاه فضایی، رویکرد راحت‌تری را برای ارزیابی ایده‌های فناورانه متنوع ارائه می‌دهد. از طرف دیگر شبیه‌سازها انجام آزمایش‌ها را ارزان‌تر و ایمن‌تر می‌کنند.

علاوه بر این، اتاق‌های متعددی برای شبیه‌سازی شرایط مختلف فضا مانند شرایط ریزگرانش، میدان‌های مغناطیسی ضعیف، تشعشعات الکترومغناطیسی، پلاسما و غبار فضایی ساخته شده‌اند.

یک اتاق شبیه‌ساز، محیط تابش تشعشع را تقلید می‌کند. این اتاق نزدیکترین حالت را به شرایط تابشی واقعی که در فضا مشاهده می‌شود، دارد. این اتاق «تحقیق و آزمایش اجزای ماهواره و فضاپیما» را ممکن خواهد کرد.

از سوی دیگر، یکی از اتاق‌های مغناطیسی از یک میدان مغناطیسی نزدیک به صفر تقلید می‌کند و امکان آزمایش ابزارهای علمی مختلف را قبل از سفر فضایی واقعی فراهم می‌کند.

شبیه‌سازی شرایط ماه

بر اساس گزارش‌ها، یکی از این شبیه سازها شرایط سطح ماه را تقلید می‌کند. این شبیه‌ساز ماه می‌تواند برای بررسی پدیده‌های متعدد در کره ماه مانند نحوه ایجاد گرد و غبار و خاک ماه استفاده شود.

این اتاق به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد تأثیر خاک ماه موسوم به رگولیت بر فضاپیماها، لباس‌های فضایی و فضانوردان بیاموزند.

به گفته لین شیکیانگ، معاون رئیس آژانس فضایی خدمه چین، این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ اولین خدمه خود را روی کره ماه قرار دهد. ماموریت اکتشافی مشترک انسان و ربات به انسان اجازه می‌دهد برای مدت کوتاهی در سطح ماه بماند.

لین در ماه مه اظهار داشت که آماده سازی برای مرحله فرود خدمه روی ماه در حال پیشرفت است و همه سیستم‌های مأموریتی، از جمله سیستم‌های لازم برای موشک جدید «لانگ مارچ ۱۰»، فضاپیما، فرودگرهای سطح ماه و لباس‌های فرود روی ماه در حال تحقیق و توسعه هستند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این ایستگاه شبیه‌ساز شرایط فضا روی زمین، دانشمندان را از سراسر جهان برای انجام تحقیقات علمی پیشرفته جذب کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، علاوه بر پژوهشگران چینی، مؤسسه‌هایی از بیش از ۳۰ کشور برای استفاده از این مرکز قرارداد امضا کرده‌اند.

چندین مؤسسه چینی از جمله مؤسسه فناوری هاربین(HIT) با شرکت علوم و فناوری هوافضای چین روی این پروژه بی‌نظیر کار می‌کنند.

در عین حال، چین قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد ماژول دیگری را به ایستگاه فضایی سه ماژوله تیانگونگ اضافه کند. این سه ماژول به ترتیب از ماه مه ۲۰۲۱ به فضا پرتاب و به هم متصل شده‌اند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی