کد خبر: ۳۶۲۶۵
|
۱۴ تير ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۷
در حاشیه جلسه هیئت دولت

زارع پور: فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد:امیدوار هستیم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» عیسی زارع پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: به مرکز ملی فضای مجازی ماموریت داده شد و ما امیدوار هستیم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند. از این نقش فرادستگاهی که این مراکز دارد استفاده کنیم برای اینکه مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است، برطرف شود.

وی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت های خصوصی در شبکه که بنا به دلایلی که در گذشته بوده ماموریت خود را به درستی انجام ندادند. به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران که در این روزها بحث آن مطرح است و در حوزه تجمیع و شبکه داخلی شهرها و استان ها طی سالیان گذشته وظیفه خود را به درستی انجام نداده است و شبکه اشباع بوده و در برخی از ساعات مشکلاتی را در برخی از استان ها ایجاد کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: موضوع دوم بحث فیلترینگ است که خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت بوده و کمیته ای که در این زمینه وجود دارد، دولت سهم عمده ای در آن ندارد. امیدوار هستیم همان طوری که در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی  فضای مجازی که توسط رئیس جمهور صادر شده است، بازنگری در سیاست ها و مصادیق فیلترینگ مطرح شده و یکی از خواسته های رئیس جمهور از ایشان بوده، این امر مورد توجه قرار گیرد. بخشی از گلایه های مردم از سرویس ها و سایت هایی است که به اعتقاد ما نیز بلاوجه بسته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: بارها عرض کردم به عنوان مثال بستن گوگل پلی یا مصادیق آن، بازی های پرکاربرد یا برخی از سرویس هایی که مردم به آن نیاز دارند، باید در کارگروه بررسی شود. بخشی از نارضایتی مردم ناشی از بستن این سرویس ها است.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که قبلا هم اعلام کردیم در خصوص شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم و آنها کماکان برقرار است. اما به اعتقاد ما یکسری از سرویس ها و خدمات است که می توان در بستن آنها تجدید نظر شود، که از عهده وزارت ارتباطات و دولت خارج است. امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی در این حوزه نیز در قالب همین کارگروه نقش آفرینی داشته باشد که ما اثرات آن را در کاهش نارضایتی های مردم  و افزایش سرعت و کیفیت شبکه داشته باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد دولت هوشمند نیز با موعدی که رئیس جمهور تعیین کردند و در قانون نیز دستگاه ها مکلف شدند که این کار را انجام دهند، کار پرشتابی شروع شده است. چند دستگاهی که متصل نشده بودند، به سرعت دارند کار خود را پیش می برند. بنده از وزیر علوم نیز مطلع شدم تعداد دانشگاه هایی که متصل شده اند، سه رقمی شده اند. مابقی دستگاه ها نیز در حال انجام این کار هستند. دستگاه ها باید تا پاییز تمام استعلامات خود را به شکل برخط انجام دهند. هیچ مراجعه کننده ای برای گرفتن استعلام نباید از یک اداره به اداره دیگر یا از یک وزارتخانه به یک وزارتخانه دیگر برود.

وی افزود: از سوی دیگر  دستگاه باید تمام خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند. یعنی غیر از اتصال تکلیف دارند که خدمات خود را نیز از طریق این پنجره ارائه کنند.  از سوی دیگر باید 20 درصد خدمات خود را هوشمند کنند. این سه تکلیف مهمی است که رسانه ها باید از دستگاه دنبال کنند. موعدهای قانونی وجود دارد. یکی تا آبان، یکی تا آذر و دیگری تا دی است که ان شاءالله این اتفاقات خوب برای مردم رقم بخورد و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در استفاده از دولت بچشند. سال گذشته سال پنجره واحد بود و امسال سال افزایش کیفیت خدمات و حذف کاغذ از مراودات بین دستگاهی است که ان شاءالله بتوانیم دولت هوشمند را به معنای واقعی کلمه در سال جاری محقق کنیم.

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
وبگردی