کد خبر: ۳۶۳۶۴
|
۱۹ تير ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

تاوان ۸۵۰ میلیارد دلاری سرشاخ شدن با پکن

پس از انتقاد "جک ما" از رگولاتوری چین و زیرذره بین رفتن امپراطوری این میلیاردر کارآفرین، گروه علی بابا و آنت، جمعا ۸۵۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از سال ۲۰۲۰ تاکنون از دست داده‌اند.

به گزارش«نبض فناوری» "جک ما"، چهره سرشناس فناوری چینی از زمان انتقاد از رگولاتوری چین که موج تفحص و برخورد با شرکت‌های او را به دنبال داشت، شرایط دشواری را سپری کرده است اما با تحولات اخیر، این وضعیت ممکن است تغییر کند.

بانک مرکزی چین روز جمعه، جریمه ۷.۱۲ میلیارد یوان (۹۸۵ میلیارد دلار) را برای گروه آنت اعلام کرد که به منزله پایان سرکوب چند ساله این غول فین‌تک توسط رگولاتوری است.

اما این سرکوب چند ساله، به ثروت "جک ما" و ارزش بازار شرکت‌هایی که در آنها سهم دارد، ضربه زده است.

طبق محاسبات بلومبرگ، ارزش بازار علی بابا که "جک ما"، یکی از موسسان آن بوده است، ۴۵ درصد (۶۲۰ میلیارد دلار) از اوج خود در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است.

گروه آنت اکنون حدود ۷۸.۵ میلیارد دلار ارزش دارد که کاهش ۷۵ درصدی در مقایسه با ارزش ۳۱۵ میلیارد دلار پیش از آغاز موج سرکوب رگولاتوری چین در سال ۲۰۲۰، پیدا کرده است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، مجموعا ۸۵۰ میلیارد دلار کاهش ارزش علی بابا و گروه آنت، ثروت "جک ما" را از حدود ۶۱ میلیارد دلار در اکتبر سال ۲۰۲۰، به ۳۴.۱ میلیارد دلار تا روز دوشنبه، کاهش داد. "جک ما" بیش از دو سال است که حضور عمومی چندانی ندارد.

وی در اکتبر سال ۲۰۲۰، پس از یک سخنرانی که در آن از سیستم رگولاتوری مالی چین انتقاد کرده بود، مقامات چینی را به خشم آورد. اظهارات وی باعث تفحص گسترده از گروه علی بابا و گروه آنت و برخورد گسترده‌تر با شرکت‌های فناوری در چین شد.

"جک ما" در ژانویه، در بانکوک و همان ماه، در هنگ کنگ دیده شد. وی در مارس به مدرسه‌ای که در شهر هانگژو در شرق چین تاسیس کرده بود، بازگشت. در آوریل، به عنوان استاد افتخاری دانشگاه هنگ کنگ منصوب شد و در ماه مه، یک موقعیت تدریس در یکی از دانشگاه‌های ژاپن دریافت کرد.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، جک ما در ماه میلادی گذشته در فینال مسابقه ریاضی جهانی علی بابا که در هانگژو برگزار می‌شود، حضور پیدا کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی