کد خبر: ۳۶۴۲
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰

امنیت بالا مهم‌ترین مزیت NFC

بدون‌ شک تا به حال چندین بار کلمه NFC به گوشتان خورده باشد. این ویژگی در فهرست گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و دیگر سیستم‌های صوتی دیده می‌شود.

به گزارش نبض فناوری در آینده نزدیک از خرید تا برقراری ارتباط با دوستان یا قفل‌کردن وسیله نقلیه‌ همه به‌نوعی وابسته به این تکنولوژی خواهند بود. آیا به این فکر کرده‌اید که NFC چیست و چه کاربردی دارد.

واژه NFC مخفف عبارت Near Field Communication «ارتباط حوزه نزدیک» است. درواقع NFC یک قابلیت ارتباطی است که اطلاعات به‌صورت کدشده بین دو وسیله ردوبدل می‌شود. البته دستگاه‌های موبایلی باید نزدیک یکدیگر باشند. همچنین گجت‌های

موبایلی و قابل‌حمل برای پشتیبانی از NFC باید به تراشه NFC مجهز باشند. در حقیقت این اتصال به کمک فرکانس‌های رادیویی انجام می‌شود و تقریبا مثل بلوتوث است، اما اتصال، سریع‌تر صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است، اگر گوشی شما قدیمی است، جای نگرانی نیست، چراکه می‌توانید این تراشه را تهیه کنید و روی باتری گوشی خود بچسبانید.

تفاوت NFC با RFID


هر دو به‌عنوان تکنولوژی‌هایی بدون سیم شناخته می‌شوند که برای جابه‌جایی اطلاعات میان دستگاه‌های الکترونیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اماNFC نسخه جدیدتر از RFID است. با این تفاوت که امواج RFID بُرد بیشتری دارد.

NFC امکان برقراری ارتباط دوطرفه را به‌وجود می‌آورد، اما RFID یک تکنولوژی خواندن یک‌طرفه است. انتقال عکس و کانکت‌ها بین وسایل مهم‌ترین کاربرد NFC است. RFID در حالت فعال می تواند در مسافت‌های طولانی مانند ۱۰۰متر عمل کند که این از لحاظ امنیتی تا حدودی امکان سرقت اطلاعات را فراهم می‌کند، اما برد ارتباطی NFC، ۴ اینچ است که باعث شده، NFC برای کاربردهای حساس مانند استفاده از کارت اعتباری یا ورود به اماکن امنیتی پرکاربرد باشد. همچنین RFID می‌تواند در هر فرکانس یا استانداردی استفاده شود، اما NFC فقط در فرکانس 56/13 مگاهرتز کار می‌کند.

کاربرد NFCچیست؟


شاید این سوال پیش آید که کاربرد NFC چیست؟ مهم‌ترین کاربرد NFC، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. به این صورت که کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود. علاوه بر آن، برای پرداخت عوارض الکترونیکی، استفاده به‌عنوان کارت‌ کتابخانه، کلیدکارت‌ اتاق‌ هتل‌ها و کارت‌های عبور مکان‌های اداری باز و بسته کردن درها و دانلود اطلاعات، کاربردی است.

حتی کارت‌های شناسایی مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه‌ و... می‌توانند با NFC جایگزین شوند. همچنین شرکت‌های تبلیغاتی و بازرگانی از چیپ‌های اِن‌اف‌سی برای فروش کالا و محصولاتشان استفاده می‌کنند که از کد QR به‌مراتب ساده تر است. اما بیشترین کاربردی که بتوان برای این فناوری در نظر گرفت، استفاده از کدهای QR است (بارکدهای مربع شکلی که با دوربین گوشی قابل اسکن هستند،) با NFC می‌توان بدون نیاز به اجرای هیچ نرم‌افزاری به محتویات آن‌ها دست پیدا کرد.

انرژي كمتر امنيت بالاتر


شايد اين سوال در ذهن شما ايجاد شود كه با وجود بلوتوث يا حتي واي‌فاي چه نيازي به NFC هست؟ درواقع جواب اين سوال مصرف انرژی بسیار اندک و امنیت نسبی مناسب است و مهم ترین مزیت آن امنیت بسیار بالای آن است.
برچسب ها: NFC گوشی هوشمند
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 31 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین افزایش قیمت غیرمنتظره را تجربه کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 30 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین بعد از ۳ هفته رکوردی دیگر ثبت کرد
با کنترل از راه دور؛ سگ رباتیک نیروی نظامی چین شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
وبگردی