کد خبر: ۳۶۴۴۲
|
۲۴ تير ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

شاید ناسا از آوردن نمونه‌های مریخ به زمین منع شود

همزمان با پیچیدن زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه مجلس سنای آمریکا در پی کاهش بودجه ناسا برای ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین است، نگرانی‌هایی در مورد این ماموریت مهم و تاریخی به وجود آمده است.

به گزارش «نبض فناوری»، ناسا در رابطه با مأموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ(MSR) خود که قرار است در سال ۲۰۲۸ به سیاره سرخ پرتاب شود، با نگرانی‌های جدی مالی مواجه شده است.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که سنای ایالات متحده کمتر از نیمی از بودجه درخواستی ناسا را برای این مأموریت ارائه کرده و نگرانی‌هایی را در مورد بودجه کلان و تأثیرات آن بر سایر مأموریت‌های ناسا ابراز کرده است.

مأموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ، طرح بلندپروازانه ناسا برای بازیابی نمونه‌هایی است که توسط مریخ‌نورد «استقامت» جمع‌آوری شده و قصد دارد آنها را با استفاده از ناوگانی از فضاپیماهای رباتیک و خودمختار به زمین بازگرداند.

مشکل ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ ناسا

ناسا در ابتدا ۹۴۹ میلیون دلار برای سال مالی ۲۰۲۴ برای حمایت از این ماموریت درخواست کرده بود. این در حالی است که مجلس سنا تنها ۳۰۰ میلیون دلار پیشنهاد کرده که یک کاهش چشمگیر است.

تنها در صورتی که ناسا بتواند کنگره را قانع کند که هزینه کلی این ماموریت از ۵.۳ میلیارد دلار بیشتر نخواهد شد، می‌تواند این تخصیص ۳۰۰ میلیون دلاری را لغو کند.

اما اگر این اتفاق رخ ندهد، قسمت اعظمی از این ۳۰۰ میلیون دلار به ماموریت‌های بازگشت به ماه تحت عنوان آرتمیس(Artemis) اختصاص داده می‌شود.

یک گزارش می‌گوید کنگره تاکنون ۱.۷۳۹ میلیارد دلار برای ماموریت بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ هزینه کرده است. با وجود این هزینه‌های هنگفت، انتظار می‌رود که تاریخ پرتاب این ماموریت بلندپروازانه از سال ۲۰۲۸ بگذرد و بودجه گزاف آن نیز می‌تواند بر سایر ماموریت‌های ناسا تأثیر بگذارد.

در گزارش کمیته فرعی تجارت، عدالت، علم و آژانس‌های مرتبط کنگره آمریکا آمده است: این کمیته نگرانی‌های قابل‌توجهی در مورد چالش‌های فنی پیش روی MSR و تأثیرات احتمالی بیشتر بر مأموریت‌های تأیید شده، حتی قبل از اینکه MSR بررسی اولیه طراحی را تکمیل کند، دارد.

این گزارش جدید اندکی پس از افزایش نگرانی‌ها در مورد افزایش هزینه‌های MSR و پس از انتشار گزارش دیگری مبنی بر این منتشر شده است که ناسا در حال بحث در مورد سناریوهایی است که در آن هزینه ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ می‌تواند بیش از ۹ میلیارد دلار شود. این هزینه‌های انفجاری احتمالاً بودجه را از سایر مأموریت‌های علمی ناسا می‌گیرد.

توماس زوربوچن، رئیس سابق علوم ناسا در مصاحبه‌ای گفت: اگر چنین شود، این ماموریت به این دهه نمی‌رسد و قلبم می‌شکند، زیرا تلاش زیادی برای آن انجام داده‌ام. اما بهتر است این کار را انجام ندهیم، تا اینکه بخواهیم کل جامعه علمی را به آتش بکشیم. ما باید شجاعت نه گفتن را داشته باشیم. این تنها راهی است که ما حق بله گفتن را به دست می‌آوریم.

ناسا در «جیمز وب» تجربه‌ی این مشکل را دارد

سنا در گزارش خود به برآورد هزینه بودجه ۵.۳ میلیارد دلاری در نظرسنجی تأثیرگذار یک دهه‌ای جامعه علوم سیاره‌ای که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، اشاره می‌کند. این نظرسنجی بیان می‌کند که اگر هزینه‌ها ۲۰ درصد یا بیشتر از این برای این ماموریت بیشتر شود، ناسا نباید از سایر برنامه‌های خود کم بگذارد، بلکه باید از کنگره درخواست «افزایش بودجه» کند.

در حال حاضر سنای آمریکا عملاً پیشنهاد کرده است که اگر ناسا نمی‌تواند با بودجه ۵.۳ میلیارد دلاری کار کند، این مأموریت به هیچ وجه نباید انجام شود. این به طور بالقوه یک شکست بزرگ برای مورد توجه‌ترین ماموریت ناسا در دهه‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ است.

البته شایان ذکر است که ناسا قبلاً چنین تجربه‌ای را داشته است. در سال ۲۰۱۱، مجلس ایالات متحده پیشنهاد لغو برنامه تلسکوپ فضایی جیمز وب را به دلیل تأخیرها و افزایش هزینه‌ها داد، اما این مأموریت همین چند روز پیش اولین سالگرد آغاز عملیات علمی خود را جشن گرفت.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی