کد خبر: ۳۶۴۵
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

افت فروش 80 درصدی شیراز تخفیف با شیوع کرونا

از تولد شیرازتخفیف تا چالش‌های کرونا با مدیرعامل شیراز تخفیف؛
فرزاد نصیرزاده، بنیانگذار شیرازتخفیف در گفت‌وگو با نبض فناوری از ایده شکل‌گیری شیرازتخفیف تا دغدغه‌هایش در دوران کرونا می‌گوید.فرزاد نصیرزاده، 31 ساله، اهل شیراز، بنیانگذار و مدیرعامل شیراز تخفیف و سامانه تخفیف و خرید گروهی شیراز است. او دانش‌آموخته ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش طراحی و تولید نرم‌افزار است. او همراه با شهروز بهارلوی کسب‌و‌کار خود را در سال 92 راه‌اندازی کردند. آنها برای اولین بار سامانه خرید گروهی را در شیراز پایه‌گذاری کردند. او می‌گوید: «هدف ما استفاده از ظرفیت‌های استفاده نشده موجود در شهر شیراز در زمینه تخفیف گروهی بود و تاکنون به‌خوبی توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.» در ادامه با تخفیف‌شیراز بیشتر آشنا می‌شوید.‏

ایده شیراز تخفیف چگونه شکل گرفت؟

از نمونه‌های داخلی مثل نت‌برگ و تخفیفان و نمونه خارجی از «گروپان» بزرگ‌ترین سامانه خرید گروهی در دنیا، ایده گرفتیم. با توجه به اینکه این کسب‌وکار ماهیت محلی دارد و این امکان وجود دارد که هر شهر یک سامانه خرید گروهی مختص خود را داشته باشد، این ایده را پرورش دادیم. به ذهن ما رسید که برای اولین بار سامانه خرید گروهی رو در شیراز راه اندازی کنیم.

قبل از شیرازتخفیف چه بیزینسی داشتید؟

از آنجایی که راه‌اندازی شیرازتخفیف تقریبا هم‌زمان با فارغ‌التحصیلی من از دانشگاه بود، هیچ کسب‌وکار رسمی قبل از آن نداشتم.
کسب‌وکار شما چه خدماتی ارائه می‌کند؟
ارائه کوپن‌های تخفیف‌دار رستوران ها، استخر ها، مراکز تفریحی، پزشکی و زیبایی از خدمات اصلی شیراز تخفیف هستند. همچنین کالاهایی که تخفیف‌های شگفت‌انگیز دارند را به‌صورت پیشنهادهای روزانه به کاربران شیرازتخفیف ارائه می‌کنیم.

تیم شیرازتخفیف چند نفر هستند؟

در حال حاضر در شیرازتخفیف ۳۰ نفر فعال هستند، البته با توجه به گستردگی حوزه‌های فعالیت شیرازتخفیف در قالب ۸ دپارتمان تخصصی فروش و پشتیبانی مشغول به‌کار هستند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا بیزینس شما به چه میزان دچار تغییر و تحولات شد. آیا خدماتتان تغییری کرد؟

با ورود ویروس کرونا به کشور کسب‌وکارهای خدماتی و گردشگری بیشترین آسیب‌ را دیدند و چون این کسب‌وکارها بخش بزرگی از کار ما را تشکیل می‌‌دهند، در نتیجه در اسفند ماه با افت فروش ۸۰ درصدی مواجه شدیم و برای کاهش هزینه‌ها به‌رغم میل خود مجبور به تعدیل نیرو شدیم.

بعد از شروع اپیدمی کرونا، استقبال از خدمات غیرحضوری رشد چشمگیری داشت که تلاش کردیم تا حد امکان از شرکای تجاری طرف قرارداد شیرازتخفیف درخواست ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری داشته باشیم که تاحدودی به نتیجه رسیدیم، اما با توجه به ماهیت بعضی خدمات در بلندمدت امکان ارائه همه خدمات به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر نیست، برای مثال، در بخش استخر، هتل و اقامتگاه‌ها این امکان وجود ندارد.
اما در اواسط اسفند در بخش کالا شاهد افزایش تقاضا بودیم که تا الان این رشد ادامه دارد.

مشترهای شما معمولا از چه قشری هستند؟

کارمندان، دانشجویان و خانم‌های خانه‌دار بزرگ‌ترین بخش کاربران شیرازتخفیف را تشکیل می‌دهند و از لحاظ رده سنی گروه ۲۵ الی ۳۵ سال، بیشترین فراوانی را در بین خریداران ما دارند.

چه تعداد کاربر دارید؟

تعداد مخاطبان شیرازتخفیف حدود ۵۵۰ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر کاربر فعال سایت و اپلیکیشن هستند.

برای کسب‌وکار خود سرمایه‌گذار جذب کردید؟

خیر، تاکنون پیشنهاد سرمایه‌گذاری که متناسب با شرایط ما و به‌منظور گسترش خدمات شیرازتخفیف در سطح کشور باشد، نداشته‌ایم.

رقیب شما در بازار کیست، برای رسیدن به سهم بیشتر در بازار چه کارهایی انجام داده‌اید؟

در شیراز تعداد کمی سایت تخفیف گروهی فعالیت می‌کنند، ولی با توجه به سهم بازار ۸۰ درصدی شیراز تخفیف، رقابت زیادی وجود ندارد، اما در صورتی که خدماتمان را در سطح کشور گسترش دهیم، تخفیفان و نت‌برگ رقیبان اصلی ما محسوب می‌شوند.

بیزینس‌ مدل شما به چه صورت است؟

شیراز تخفیف یک پلتفرم فروش خدمات و کالا از طریق ابزار تخفیف است که مراکز خدماتی و فروشندگان کالا می‌توانند با ارائه تخفیف‌های جذاب به کاربران شیرازتخفیف، خریداران جدید و فروش‌های شگفت‌انگیزی را به‌دست بیاورند. مدل درآمدی شیرازتخفیف هم از طریق دریافت کمیسیون فروش محصولات شرکای تجاری و تبلیغات برندهای معتبر است.

مهم‌ترین چالش کسب‌وکار شما چیست؟

در حال حاضر تعطیلی و کاهش فروش بعضی از شرکای تجاری به‌دلیل ویروس کرونا، همچنین گسترش خدمات به کل کشور مهم‌ترین دغدغه فکری و چالش شیرازتخفیف هستند.

بهترین استارتاپ از نظر شما؟

از نظر من، کافه‌بازار و دیوار بهترین استارت‌آپ هستند. البته به دیوار به‌دلیل اینکه بیشترین بهره را از قابلیت‌های پلتفرمی خود می‌برد، امتیاز بالاتری می‌دهم.

چشم‌اندازتان برای کسب‌وکارتان چیست؟

امیدواریم با اتمام اپیدمی کرونا و رونق کسب‌وکارهای خدمات‌محور شاهد افزایش استقبال کاربران باشیم و بتوانیم خدماتی را که در شیراز ارائه می‌دهیم در شهرهای دیگر هم باکیفیت مطلوب ارائه کنیم.
ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی