کد خبر: ۳۶۴۵۱
|
۲۵ تير ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۶

گامی مشترک برای هموارتر شدن زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری برداشته شد

موافقت نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت تامین سرمایه سلامت (هیتکو) در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری امضا شد.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد، این موافقت‌نامه با هدف «بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‍‌بنیان و فناور در حوزه‌های زیست فناوری و صنایع پزشکی دارویی» و «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» به امضای رضا سلطانعلی‌زاده رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و علی بابایی رئیس هیات مدیره و محمدهادی کمالی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سلامت رسید.

این همکاری مشترک قرار است زمینه برای حمایت و اعطای تسهیلات معاونت علمی در راستای اجرای پروژه‌های تولید صنعتی و فرآورده‌های دارویی بیولوژیک و تولید صنعتی واکسن نوترکیب نیوکاسل را فراهم کند.

اتصال ظرفیت صنایع به توانمندی دانش‌بنیان‌ها

رضا سلطانعلی‌زاده رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این جلسه با اشاره به امضای این توافق‌نامه در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: معاونت علمی در تلاش است تا با کمک مراکز هم‌آفرینی، ظرفیت‌های خالی و امکانات و ابزارهای صنایع را به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان متصل کند.

وی افزود: این اتفاق در حوزه زیست‌فناوری به کمک شرکت تامین سرمایه سلامت آغاز شده و سعی خواهیم داشت با استفاده از ظرفیت این مجموعه و حمایت‌های مالی و ابزارهای قانونی معاونت علمی، اجرا و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دانش‌بنیان را سرعت بخشیم.

سلطانعلی‌زاده، «ارائه تسهیل و حمایت از ایجاد مراکز هم آفرینی تخصصی برای فعالیت در راستای موضوعات این موافقت‌نامه»، «همکاری و تسهیلگری در طرح‌های معرفی شده از سوی هیتکو متناسب با ضوابط موجود در معاونت علمی» و «همکاری در تشکیل و حمایت از کنسرسیوم‌های دانش‎‌بنیان و فناور داخلی و بین‌المللی برای بومی‌سازی و توسعه دانش فنی اولویت‌های اعلامی از سوی هیتکو» را از جمله وظایفی اعلام کرد که معاونت علمی در این همکاری مشترک به عهده خواهد داشت.

وی ادامه داد: از دیگر ماموریت‌های معاونت در این توافق‌نامه، بررسی موضوعات این موافقت‌نامه و اولویت‌های فناورانه اعلام شده از سوی شرکت تامین سرمایه سلامت و همکاری برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور منتخب برای رفع نیاز اعلام شده است.

موافقت‌نامه

در این موافقت‌نامه، مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری موظف شده است تا در صدور مجوزهای قانونی مرتبط با معاونت برای طرح‌ها در راستای موضوعات این موافقت‌نامه تسهیلاتی ارائه کند.

همچنین معاونت علمی «کمک به توسعه فناوری‌های پیشنهادی، با استفاده از تمام ابزارهای موجود از جمله قانون ساخت بار اول، حمایت در قالب تحقیق و توسعه از محل هزینه قطعی شده مالیات شرکت‌ها و فراهم آوردن زیرساخت جهت آزمون‌های آزمایشگاهی و میدانی» و «حمایت از هزینههای تحقیق و توسعه در قالب برنامه اعتبار مالیاتی حداکثر به میزان 20 درصد در خصوص تحقق موضوع این موافقتنامه در صورت موفقیت طرح‌های اجرای شده براساس تحقق فازهای تعریف شده در قراردادهای جداگانه» را در اولویت قرار می‎دهد.

اعطای تسهیلات به میزان 1000 میلیارد ریال در قالب بند الف تبصره 18 قانون بودجه کل کشور در سال 1401 برای موضوعات مورد توافق در این موافقت‌نامه نیز دیگر گامی است که معاونت علمی در این همکاری مشترک بر خواهد داشت.

برخی تعهدات شرکت تامین سرمایه سلامت نیز شامل «معرفی نیازهای جاری و ارزبر تولید صنعتی داروهای بیولوژیک با جزییات فنی و اقتصادی با دسته‌بندی حوزه‌های صنعتی »، «ایجاد مرکز هم آفرینی (CDMO) در راستای رفع نیازهای ذیل این موافقت‌نامه از طریق تخصیص زمین و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز در سه فاز طی سه سال براساس آیین نامه مصوب معاونت علمی درخصوص CDMO» و «تعیین اولویتهای فناورانه با رویکرد کاهش ارزبری و ارائه آن به معاونت علمی براساس برنامه‌های کلان بلند مدت در هیتکو و ضوابط سازمان غذا و دارو و صنعت دام و طیور» است.

اجرای صحیح و دقیق این موافقتنامه منجر به رفع نیازهای کشور در حوزه تامین داروهای نادر با خلق ارزش افزوده اقتصادی بالا و تامین واکسن طیور از طریق تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی دانش بنیان خواهد شد.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی