۲۶ تير ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

کشف آثار حیات در سیاره سرخ توسط مریخ‌نورد استقامت

مریخ نورد استقامت شواهدی از وجود حیات را در یکی از دهانه‌های مریخ پیدا کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، انگجت اعلام کرد، در حال حاضر یکی از بزرگترین اهداف تحقیقات در مریخ، تلاش برای کشف حیات در سیاره سرخ است.

دانشمندان کاملاً مطمئن هستند که در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی مریخ موجودی در آن زندگی نمی‌کند. اما میلیون‌ها سال پیش، مریخ می‌توانست بسیار شبیه زمین باشد، با آب‌های سطحی فراوان در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها. اکنون، تحقیقات بر روی استفاده از ابزارهایی در مریخ نوردهایی مانند مریخ نوردهای استقامت و کنجکاوی برای جستجوی شواهدی از حیات باستانی در این سیاره متمرکز شده است.

اخیراً محققان از داده‌های ابزار SHERLOC ، یک دوربین و طیف‌سنج که برای تشخیص مواد معدنی و مولکول‌های آلی استفاده می‌شود، برای تأیید کشف انواع مولکول‌های آلی در دهانه جیزرو مریخ استفاده کردند. یافته های مشابهی توسط مریخ نورد کنجکاوی در دهانه گیل پیدا شده است، اما اینها برخی از اولین نشانه های کشف در این مکان هستند.

مولکول‌های آلی غنی از کربن هستند و معمولاً با موجودات زنده مرتبط هستند، یا توسط آنها ایجاد و استفاده می‌شوند. با این حال، آنها نه تنها توسط حیات تولید می شوند بلکه می توانند توسط سایر فرآیندهای طبیعی نیز تولید شوند. بنابراین یافتن این مولکول‌ها در مریخ نشان می‌دهد که زمانی می‌توانست در آنجا حیات میکروبی وجود داشته باشد.

منبع/ فارس