کد خبر: ۳۶۵۵۴
|
۳۱ تير ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

همه چیز در مورد مدل هوش مصنوعی تجاری متا

متا مدل جدید هوش مصنوعی خود را برای استفاده تجاری به صورت منبع باز معرفی کرده‌است؛ چیزی که برای رقبایی چون گوگل و آمازون خوشایند نخواهد بود.

به گزارش «نبض فناوری»، رویترز اعلام کرد، شرکت متا اعلام کرد که نسخه‌ای تجاری از مدل هوش مصنوعی منبع باز ال لاما را منتشر می‌کند و به استارت‌آپ‌ها و سایر کسب‌وکارها یک جایگزین قدرتمند رایگان برای مدل‌های اختصاصی گران قیمت فروخته شده توسط اپن ای آی می‌دهد.

متا در یک پست وبلاگی با اشاره به مایکروسافت به عنوان شریکش گفت که نسخه جدید این مدل که ال لاما2 نام دارد، توسط مایکروسافت از طریق سرویس ابری اژر توزیع و بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا می شود.

زاکربرگ در فیسبوک نوشت: «متن باز بودن این مدل باعث نوآوری می شود، زیرا توسعه دهندگان بیشتری را قادر می سازد با فناوری جدید سازگار شوند. من معتقدم اگر اکوسیستم بازتر بود، پیشرفت بیشتری حاصل می‌شد.»

در واقع این مدل هوش مصنوعی منبع باز معرفی شده توسط متا تهدیدی است که می تواند سلطه اولیه مدل های شرکت هایی چون اپن ای آی را از بین ببرد.

زاکربرگ گفت:« اولین مدل ال لاما قبلاً با چت‌جی‌پی‌تی و بارد رقابت می کرد در حالی که مدل جدید با 40درصد داده‌های بیشتر نسبت به نسل قبلی خود، برای تنظیم دقیق کیفیت خروجی‌هایش آموزش دیده است.»

«امجد مساد» مدیر اجرایی پلتفرم توسعه‌دهنده نرم‌افزار Replit، گفت که بیش از 80 درصد پروژه‌ها در آنجا از مدل‌های اپن ای آی استفاده می‌کنند با اینحال افزود ال لاما تجاری می‌تواند بازی را تغییر دهد. پلتفرم Replit در واقع به عنوان یک سرویس به کاربران اجازه می‌دهد پروژه های آنلاین ایجاد کرده و کد بنویسند.

مساد گفت: «هر گونه پیشرفت تدریجی در مدل‌های منبع باز سهم بازار مدل‌های منبع بسته را کاهش می‌دهد، زیرا می‌توانید آن‌ها را ارزان اجرا کنید.»

معرفی این مدل توسط متا در حالی صورت می گیرد که رقبای ابری مایکروسافت مانند گوگل و آمازون هم به دنبال ارائه طیف وسیعی از مدل‌های هوش مصنوعی برای مشتریان تجاری هستند.

مایکروسافت از شرکت اپن ای آی نیز حمایت می کند و یکی از سخنگویان مایکروسافت در پاسخ به این سوال که چرا مایکروسافت از پیشنهادی که ممکن است ارزش اپن ای آی را کاهش دهد، پشتیبانی کرده، گفت که انتخاب توسعه دهندگان مختلف، به گسترش موقعیت مایکروسافت به عنوان پلتفرم ابری برای کار هوش مصنوعی کمک می کند.

این سخنگو افزود که وجود یک اکوسیستم منبع باز رو به رشد از فناوری هوش مصنوعی برای متا، می‌تواند برنامه‌های رقبا را جهت کسب درآمد از فناوری اختصاصی خود متوقف کند.

این منبع باز بودن مدل متا خطراتی را نیز به همراه دارد، زیرا باعث می‌شود افراد سودجو از آن سوء استفاده کنند. در ماه آوریل، محققان استنفورد ربات گفت وگویی را که به قیمت 600 دلار با استفاده از نسخه اولین مدل ال لاما ساخته بودند به دلیل تولید متن ناخوشایند، حذف کردند.

مدیران متا می گویند که آنها معتقدند انتشار عمومی فناوری ها باعث استفاده ازخرد جمعی جهت شناسایی مشکلات و ایجاد انعطاف پذیری در سیستم ها شده و خطرات ایمنی را کاهش می دهد.

این شرکت همچنین می‌گوید که یک خط ‌مشی استفاده قابل قبول برای ال لامای تجاری وضع کرده است که برخی موارد استفاده از جمله خشونت، تروریسم، بهره‌کشی از کودکان و سایر فعالیت‌های مجرمانه را ممنوع می‌کند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی