کد خبر: ۳۶۵۹۰
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰
دوزلزله شناس مدعی شدند؛

جی پی اس وقوع زلزله را پیش بینی می کند!

دو زلزله شناس دانشگاه کوت دآزور فرانسه روشی برای پیش بینی دقیق زلزله شناسایی کرده اند که از داده های جی پی اس استفاده می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، فیز اعلام کرد، کونتین بلتری و ژان ماتیو نوکت در پژوهشی که در ژورنال ساینس منتشر شده مجموعه ای از داده های جی پی اس با نرخ بالا که به لحظه وقوع زلزله ای با گستردگی ۷ یا بیشتر منجر می شد را بررسی کردند.

زلزله شناسان از مدت ها قبل سعی دارند زلزله را پیش بینی کنند تا مردم بتوانند به موقع واکنش نشان دهند. در بسیاری از موارد حتی چند دقیقه هشدار قبل از وقوع رویداد نیز کارآمد است و به مردم اجازه می دهد از ساختمانی که احتمال ریزش دارد، خارج شوند. یافتن یک پیش نشانگر در این زمینه سخت بود زیرا اطلاعات کافی درباره آنچه در فاصله کمی مانده به زلزله وجود ندارد.

اما در تحقیق جدید، بلتری و نوکت روشی را برای بازگشت در زمان و دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره تغییرات زمین قبل از زلزله یافته اند.

آنها هنگام جستجو برای یافتن یک پیش نشانگر، داده های دقیق جی پی اس از مناطق جغرافیایی اطراف ۹۰ زلزله را با وسعت بیش از ۷ (ریشتر) در چند سال گذشته بررسی کردند و یک الگوی مشخص یافتند. آنها متوجه لغزش صفحه های تکتونیکی شدند که سبب می شود زمین بالای آنها به شکلی قابل مشاهده و در جهت افقی حرکت کند.

همچنین متوجه شدند چنین لغزش هایی را می توان با کمک جی پی اس رصد کرد و اندازه گرفت زیرا آنها تا ۲ ساعت قبل از وقوع زلزله رخ می دهند و به قدری کوچک هستند که در لرزه نگارهای استاندارد مشخص نمی شوند.

این تحقیق نشان می دهد یک سیستم معتبر زلزله می تواند براساس سیستم دقیق جی پی اس بنا شود.

از سوی دیگر رولاند بورگمن از دانشگاه برکلی کالیفرنیا که دیدگاهی درباره این تحقیق در ژورنال ساینس منتشر کرده، معتقد است این دستاورد یک وجه منفی نیز دارد و باید وجود چنین پیش نشانگری در کل یا حداقل برای زلزله های بزرگ تایید شود. همچنین او معتقد است فناوری جی پی اس باید ارتقا یابد تا بتواند رویدادهای جداگانه را رصد کند.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
وبگردی