کد خبر: ۳۶۷۴۲
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰
رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خبر داد

راه‌اندازی ۲ مرکز ملی «گرافین» و «سوخت پاک هیدروژن» در کشور

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه‌اندازی «مرکز ملی گرافین» و «مرکز ملی سوخت پاک هیدروژن» در کشور خبر داد.

به گزارش «نبض فناوری»، دکتر حسن زمانیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با اعلام این خبر، گفت: مرکز ملی گرافین و مرکز ملی سوخت پاک هیدروژن در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال راه‌اندازی هستند و از آنجایی که گرافین آینده صنعت دنیا و سوخت پاک هیدروژن آینده انرژی دنیا را در بردارد، برای ما حائز اهمیت هستند و ۱۳۰ کشور و ۱۷۰ نهاد پژوهشی در دنیا در حال فعالیت در این زمینه هستند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: سازمان پژوهش‌ها از بدو تاسیس دو ماموریت رفع مشکلات و موانع و تولید محصولات صنعتی مورد نیاز کشور را بر عهده داشته است. این سازمان در حال حاضر دارای دو رکن اساسی است که سازمان پژوهش‌ها را از سایر نهادهای پژوهشی و آموزشی کشور متمایز می‌کند.

وی افزود: ما یک رکن اساسی به اسم پژوهشکده‌ها به تعداد ۹ پژوهشکده را داریم و از طرفی دیگر دارای ۱۵۰ واحد فناور هستیم که تعداد ۷۰ واحد از آنها بین‌المللی هستند.

دکتر محمود کمانی نیز در این مراسم ضمن تشکر برای راه‌اندازی آزمایشگاه سیستم‌های تهویه مطبوع کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: کار بزرگی در کشور انجام گرفته است؛ زیرا اگر ما حدودا ۳۰ هزار مگاوات توان مصرفی در حوزه سرمایش را در نظر بگیریم، حدود ۵ تا ۷ هزار مگاوات آن مصرف چیلر است که اگر استانداردگذاری شود، پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۰ مگاوات سالانه از افزایش مصرف برق جلوگیری می‌شود.

کمانی گفت: موضوع اصلی مورد بررسی در این جلسه موضوع بهینه‌سازی انرژی است، ما مسأله ناترازی انرژی را در کشور داریم که این ناترازی در بخش خانگی به طور محسوس مشهود نیست، اما در بخش‌های دیگر مقداری نیاز به برنامه‌ریزی دارد. در سال گذشته پیک مصرف شبکه برق حدود ۶۹۵۰۰ مگاوات بوده است که این مقدار در سال ۱۴۰۲ تاکنون به ۷۲۵۰۰ مگاوات در چندروز اخیر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای این مساله، موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های جدید است، اما راهکار مفیدتر که سرمایه‌گذاری کمتری را می‌طلبد، پرداختن به موضوع بهینه‌سازی است. ما سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی داریم که عدد قابل توجهی است و این در حالی است که حدود ۳۰ میلیارد دلار امکان بهینه‌سازی در مصرف انرژی داریم که این مساله از دید فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دور بوده است.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: واقعیت این است که از لحاظ استانداردسازی برای مصرف انرژی راهکارهای زیادی داریم که سال‌هاست مورد غفلت واقع شده است. به طور مثال در زمینه وسایل سرمایشی می‌توانستیم ارتقای بهره‌وری در حوزه کولرهای آبی را که ۵۰ سال رها شده بود، در مدت زمان کمتری حل کنیم. همچنین در حوزه روشنایی در سال گذشته ۱۶ میلیون لامپ رشته‌ای با کمترین راندمان و بهره‌وری در کشور تولید شده است که متاسفانه این یک فاجعه است.

دکتر مجید جوانمرد، معاون ارتباط با صنعت و تجاری‌سازی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز گزارشی از حوزه های مختلف پژوهشکده‌های این سازمان که مرتبط با انرژی بوده و در این زمینه طرح و فعالیت داشته‌اند، ارائه کرد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی