کد خبر: ۳۶۷۹۱
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰

نقش هوش مصنوعی برای شناسایی زنبورهای در معرض خطر انقراض

گروهی از محققان بریتانیایی قصد دارند از هوش مصنوعی برای شناسایی زنبورهای در معرض خطر انقراض استفاده کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، گروهی از محققان بریتانیایی از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی زنبورهای در معرض خطر انقراض استفاده می‌کنند تا بتوانند از این گونه‌ها محافظت کنند. با وجود بیش از ۲۰ گونه زنبور عسل در جزایر بریتانیا، تعدادی از آن‌ها از زمان جنگ جهانی دوم منقرض شده‌اند در حالی که بعضی دیگر همچنان در معرض خطر انقراض هستند. به نظر می‌رسد که لازم است برای شناسایی این گونه از زنبورها، صداهای ایجاد شده توسط آن‌ها ارزیابی شود.

محققان به منظور شناسایی زنبورهای در معرض خطر انقراض، زنبورهای عسل علفزارهای گل‌های وحشی را جمع‌آوری کردند. محققان بدن زنبور را به یک آلت موسیقی تشبیه کردند و توضیح دادند که ارتعاشات تولید شده در طول پرواز صداهای منحصربه‌فردی تولید می‌کند که توسط گوش انسان قابل شنیدن است. با این وجود، تمایزات پیچیده‌تر را تنها می‌توان از طریق ابزارهای علمی که فرکانس‌های ساطع شده حشرات را تجزیه و تحلیل می‌کنند، شناسایی کرد.

یک محقق انسانی به هزاران ساعت زمان نیاز دارد تا همه احتمالات را بررسی کند. بنابراین پژوهشگران به هوش مصنوعی روی آورده‌اند تا به آن‌ها در تجزیه و تحلیل هزاران صدای زنبور ضبط شده در کنار داده‌های محیطی و جزئیات مورفولوژیکی کمک کند. آن‌ها امیدوارند که با ایجاد یک پایگاه داده که «وزوزها» را با عوامل مختلفی مانند دما، محتوای گرده و زمان سال پیوند می‌دهد، به درک جامعی از متغیرها که به صداهای تولید شده توسط زنبورهای تاثیر می‌گذارد، دست پیدا کنند.

محققان در مرحله اول بر ضبط صداهای تولید شده توسط زنبورها در حین حرکت از گلی به گل دیگر تمرکز می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم مشابهی برای مقایسه آن‌ها به کار رفته است. آن‌ها قصد دارند در آینده سیستمی ایجاد کنند که صداهای ضبط شده توسط میکروفون‌های تعبیه شده در زیستگاه زنبورها را تجزیه و تحلیل می‌کند. این سیستم می‌تواند در زمان و تلاش برای جمع‌آوری داده‌ها صرفه‌جویی کند. استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی زنبورها از طریق صداهای متمایزی که تولید می‌کنند، راه‌حلی بالقوه برای نظارت موثر بر جمعیت‌ها و اجرای مداخلات حفاظتی هدفمند را ارائه می‌دهد.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی