کد خبر: ۳۶۷۹۳
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

«نبوغ» پس از ۳ ماه از خواب بیدار شد

بالگرد مریخی نبوغ(Ingenuity) با پنجاه و سومین پرواز خود در آسمان مریخ پس از ۳ ماه، دوباره رکورد خود را شکست و به نظر می‌رسد پرواز پنجاه و چهارم آن نیز انجام شده اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد،‌ آزمایشگاه پیشران جت ناسا گزارش پروازی بالگرد نبوغ را با ثبت آمار پنجاه و سومین پرواز آن در آسمان مریخ به‌ روز کرده است.

بنابراین به نظر می‌رسد بالگرد مریخی ناسا پس از سه ماه توقف دوباره به آسمان رفته است.

نبوغ این پرواز را در تاریخ ۲۲ ژوئیه به انجام رسانده و پرواز ۵۳ام خود را رقم زده است. طبق گزارش این پرواز، این بالگرد به صورت افقی در جهت شمال مریخ به مسافت ۱۴۲ متر با زمان تقریباً ۷۵ ثانیه پرواز کرده و تقریباً ۵ متر در هوا اوج گرفته و به حداکثر سرعت ۲.۵ متر در ثانیه دست یافته است.

نبوغ با نام مستعار جینی، یک بالگرد رباتیک پروانه هم‌محور است که برای آزمایش این فناوری جهت ردیابی اهداف مورد نظر در مریخ از ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در مریخ قرار گرفته‌ است. دو ماه بعد، به‌ عنوان نخستین هواگرد موجود در این سیاره، در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ اولین پرواز اتمسفری شناخته شده را از پرواز به صورت برخاست و فرود عمود در سیاره‌ای دیگر غیر از زمین برای مدت زمان حدود ۳۹ ثانیه با موفقیت انجام داد.

نبوغ به برنامه‌ریزی بهترین مسیر برای حرکت مریخ‌نوردهای آینده کمک می‌کند. این بالگرد بدون سرنشین و کوچک برای رهاسازی در سال ۲۰۲۱ از مریخ‌نورد استقامت به عنوان بخشی از مأموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا برنامه‌ریزی شده‌ بود. بیست‌ و پنجمین پرواز موفق جینی که در ۱۸ آوریل ۲۰۲۰ انجام شد، رکوردهای جدیدی از جمله بالاترین سرعت و بیشترین مسافت طی شده در طول یک پرواز را برای این بالگرد به همراه داشت.

گفته می‌شود نبوغ یک پرواز دیگر را نیز چند روز پیش انجام داده اما هنوز از سوی ناسا اعلام نشده است. حساب کاربری توییتر آزمایشگاه پیشران جت ناسا گفته بود که پرواز ۵۴ برای این بالگرد در راه است که طی آن قرار است یک پرواز کوتاه در ارتفاع ۵ متر برای حدود ۲۵ ثانیه انجام شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تصاویر خامی که از سیاره سرخ رسیده‌اند، نشان می‌دهد که پنجاه و چهارمین پرواز نبوغ در روز ۲ اوت یا قبل از آن انجام شده است. ناسا هنوز هیچ جزئیاتی از زمان، مدت و ارتفاع این پرواز منتشر نکرده است.

پرواز ۵۳ تقریباً سه ماه پس از آخرین سفر آن در تاریخ ۲۶ آوریل انجام شده، زمانی که نبوغ به پشت سطح ناهمواری پرید و به این دلیل که دیگر در معرض دید مریخ‌نورد استقامت(Perseverance) قرار نداشت و نمی‌توانست با آن ارتباط برقرار کند، ساکت شد. تا زمانی که بالاخره این دو کاوشگر در تاریخ ۲۸ ژوئن در معرض دید یکدیگر قرار گرفتند و ارتباطشان دوباره برقرار شد.

نبوغ تاکنون برنامه عملیاتی خود را بیش از پنج برابر طولانی کرده است. این بالگرد مریخی به ‌عنوان اولین هواپیمای کنترل‌شده در یک جهان دیگر به پرواز درآمده است. در حالی که در برنامه اولیه آن تنها پنج پرواز در سال ۲۰۲۱ برای آن در نظر گرفته شده بود، تاکنون ۵۳ پرواز رسمی را رقم زده است.

در واقع بالگرد نبوغ با وجود اختلال ارتباطات، هوای سرد، شرایط گرد و غبار و سایر مشکلاتی که برای کار بر روی سیاره سرخ وجود دارد، همچنان با جدیت به کار خود ادامه داده است.

ماموریت توسعه یافته این پهپاد اکنون آن را به عنوان یک دیده‌بان برای شریک خود یعنی مریخ‌نورد استقامت می‌بیند، مریخ‌نوردی که در فوریه ۲۰۲۱ روی سطح مریخ نشست.

مریخ‌نورد استقامت در جستجوی حیات باستانی در سیاره سرخ و در حال ذخیره نمونه‌ها برای یک ماموریت برنامه‌ریزی شده برای آوردن این نمونه‌ها از مریخ به زمین است که احتمالا در دهه آینده انجام خواهد شد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی