کد خبر: ۳۶۸۲۷
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰
یک روز با دانش‌بنیان‌های پیشران استان آذربایجان شرقی

دهقانی: تمرکز جدی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشران از رویکردهای ویژه نظام جدید ارزیابی است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری از تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و پیشران استان آذربایجان شرقی بازدید کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری 14 مرداد در جریان سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی که با هدف توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و پیگیری برنامه ملی برش اقتصاد دانش‌بنیان در این استان صورت گرفت، از چند شرکت دانش‌بنیان نوآور و فناور توانمند مستقر بازدید کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به تمرکز و متناسب‌سازی حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشران عنوان کرد: یکی از اهداف نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، متناسب‌سازی و تمرکز جدی‌تر بر شرکت‌هایی است که در حوزه خود پیشران هستند و می‌توانند زمینه‌ساز شکل‌گیری، حمایت و هدایت چند شرکت دانش‌بنیان نوپا در دل خود باشند. در معاونت علمی از همه ظرفیت ها برای حمایت از رشد این شرکت استفاده خواهیم کرد.

دهقانی با اشاره به این‌که توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و شکل دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب مرکز نوآوری شرکتی یکی از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم، افزود: انجمن شرکت های دانش بنیان پیشران که کاملا خصوصی هستند، زمینه حمایت متمرکزتر و جدی تر از شرکت های توانمند را فراهم می کند.

ساخت شیرهای صنعتی با فناوری بومی

معاون علمی، نخست با حضور در «شهرک صنعتی شهید رجایی» از شرکت دانش‌بنیان مکانیک آب تولید کننده شیرآلات صنعتی و تجهیزات مکانیکی سدها بازدید کرد. شرکت مکانیک آب در زمینه طراحی و ساخت انواع شیرآلات صنعتی فعالیت دارد و علاوه بر طراحی و ساخت انواع شیرآلات و اتصالات صنعتی، تجهیزات مکانیکی سدها و سیستم های مقابله با ضربت قوچی آب، توانسته است فناوری ساخت شیرها مورد استفاده در دریا با روکش لاستیکی داخل بدنه شیر و هالار کوتینگ را بومی سازی کند.

تولید ترک‌یاب‌های فلورسانس بر پایه نانو فناوری

دهقانی همچنین با حضور در شهرک صنعتی شهید سلیمانی از دستاورهای شرکت دانش‌بنیان شیمی صنعت رشد سهند بازدید کرد. این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات مبتنی بر نانوفناوری با پایه کوانتومی فعالیت دارد و تا کنون موفق شده است انواع روغن روان‌کارهای پایه کوانتومی، گندزداهای پایه کوانتومی، نگهدارنده ها و شوینده های پایه کوانتومی را تولید و تجاری‌سازی کند.

ساخت مواد مایع فلورسانی که برای یافتن نشتی و ترک‌ها به کار می‌روند، از تازه‌ترین محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که توسط دهقانی رونمایی و بازدید شد.

از ساخت سرندهای معدنی تا تولید تجهیزات پیشرفته خمیر کردن کاغذ

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در جریان سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی مورد بازدید قرار گرفت، شیمی پژوهش صنعت بود که در زمینه طراحی و ساخت، سرندهای لرزشی معدنی و تجهیزات پیشرفته خمیرسازی کاغذ فعالیت می‌کند.

شرکت مهندسی و ماشین سازی شیمی پژوهش صنعت با هدف ارائه خدمات مهندسی و تولید ماشین آلات خطوط تولید صنعتی تاسیس شده است و محصولات فناورانه در زمینه صنعت کاغذ خمیر و مقوا را در کنار سایر زمینه‌های فعالیت شرکت یدنبال می‌کند و حضور بسیار گسترده‌ای در بازار فناوری و ماشین آلات کشورهای همسایه دارد به طوری‌که پروژه‌های بزرگ تولید کاغذ و خمیر کاغذ را در خارج از کشور اجرا می‌کند.

این شرکت در زمینه ساخت سرندهای لرزشی معدنی مورد استفاده در صنایع معدنی به ویژه صنایع مس فعالیت دارد و تا کنون بیش از ۲۰ سرند ظرفیت بالا برای معادن بزرگ کشور از جمله صنایع مس تولید کرده است. مهندسی و ساخت تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی، طراحی و ساخت انواع رآکتورها، طراحی و ساخت سیستم‌های تجهیزات سپراتور طراحی و ساخت اویل اسکیمرها، طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه فاضلاب، پکیج‌های شیمیایی و تزریق ساخت انواع مخازن تولید پمپ وکیوم، طراحی و ساخت انواع مخزن‌ها، طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات معدنی و ریفاینرهای الیاف سلولوزی بازیافتی از دیگر توانمندی‌های این شرکت به شمار می‌رود.

توسعه محصولات الکترونیکی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با حضور در شهرک صنعتی سهند آذران از دستاوردهای شرکت دانش‌بنیان صبح پارلار آسیا در حوزه الکترونیک بازدید کرد. این شرکت دانش‌بنیان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بردها و قطعات الکترونیکی لوازم خانگی در خاورمیانه فعالیت می‌کند.

تولید مواد و فرآورده‌های پلی‌اورتان با تکیه به فناوری‌های روز

رسام پلیمر نامی، شرکت دیگری بود که توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری مورد بازدید قرار گرفت. این شرکت دانش‌بنیان که در نسل اول در حوزه کفش فعالیت خود را آغاز کرد در نسل سوم‌خود وارد عرصه کامپاندهای پی وی سی شد و در سال ۱۳۹۶ به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شد و سال ۱۴۰۰ به تولیدی نوع یک ارتقا یافت.

از جمله تولیدات شرکت رسام پلیمر نامی می‌توان به تولید مواد اولیه بالادستی حوزه پلیمر از جمله فوم‌های پلی اورتان اشاره کرد. مواد پلی اورتانی در صنایع مختلف از جمله یخچال سازی اتومبیل کفش و ... کاربردهای گسترده‌ای دارند و مصرف سالیانه بیش از ۱۵۰ هزار تن و نیازمند هزینه ارزی حدأقل ۲۵۰ میلیون دلار است.

این شرکت دانش‌بنیان، علاوه بر تولید و تجاری‌سازی محصولات بعضاً بدون رقیب در حوزه زیره کفش، در زمینه مواد پلی اورتانی مورد استفاده صنایع، زمینه را برای بی نیازی کشور به واردات و همچنین حضور در بازارهای بین‌المللی فراهم کرده است به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۶ کشور از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
وبگردی