کد خبر: ۳۶۸۳۱
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۰

ربات‌ها از تلسکوپ چین نگهداری می‌کنند

چین از ربات‌ها برای حفظ و نگهداری تلسکوپ فست(FAST) خود استفاده خواهد کرد که آزمایش شده‌اند و بیش از حد توانمند هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، چین به زودی به سیستم‌ها و پلتفرم‌های رباتیک هوشمند اجازه می‌دهد تا خدمات تعمیر و نگهداری تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری(FAST) را که «چشم آسمان چین» نیز نامیده می‌شود و به عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی تک ظرفی جهان شناخته می‌شود، ارائه دهند.

این خبر توسط شبکه تلویزیونی چاینا گلوبال(CGTN) منتشر شد که اذعان داشت پس از گذراندن چندین آزمایش توسط سیستم‌های رباتیک اطمینان حاصل شد که آنها برای این کار آماده هستند.

نگهداری از تلسکوپ

تلاش‌ها برای نگهداری از تلسکوپ از طریق استفاده از ربات‌ها توسط رصدخانه رادیویی نجوم گوئیژو و ۱۰ سازمان دیگر از جمله رصدخانه‌های ملی نجوم آکادمی علوم چین و موسسه فناوری هاربین رهبری شد.

این تلسکوپ دارای یک دریافت‌کننده با ابعادی معادل ۳۰ زمین استاندارد فوتبال است و اندازه‌ی بزرگ آن، تعمیر و نگهداری آن را به یک مصیبت پیچیده تبدیل می‌کند. ربات‌های جدید تضمین می‌کنند که تلسکوپ با حداکثر ظرفیت کار می‌کند و در عین حال مدت زمان رصد و کارایی آن چندین روز افزایش می‌یابد.

جیانگ پنگ(Jiang Peng)، مهندس ارشد تلسکوپ فست می‌گوید: انتظار می‌رود ربات‌های هوشمند سالانه حدود ۳۰ روز به ‌دوره‌ی رصد تلسکوپ اضافه کنند.

این ربات‌ها هوشمند تلقی می‌شوند و در درجه اول برای آزمایش کابل‌ها و قرقره‌های فست، نگهداری خودکار محرک‌ها و اهداف لیزری آن بر روی بازتابنده، جداسازی و نصب گیرنده‌ها، نظارت بر تداخل رادیویی و اندازه‌گیری تمامی شرایط آب و هوایی کابین ۳۰ تنی آن استفاده می‌شود.

ربات‌های مهم

یکی از ربات‌ها به طور خاص از اهمیت ابزاری برخوردار است و آن ربات اندازه‌گیری هوشمند کابین در تمام شرایط آب و هوایی است. این دستگاه می‌تواند به طور موثری با مشکلات فنی اندازه‌گیری در مقیاس بزرگ، با دقت بالا، دینامیک بالا و اندازه‌گیری در همه‌ی شرایط آب و هوایی تحت شرایط میدانی موجود در تلسکوپ فست و اطراف آن مقابله کند.

این ربات توسط رصدخانه ملی نجوم توسعه یافته است و شامل یک ابزار اندازه‌گیری داده‌های چند سیستمی است که بر اساس فناوری محدوده امواج مایکروویو کار می‌کند و اولین در نوع خود است.

این ربات برای تضمین همکاری تلسکوپ‌ها تحت شرایط آب و هوایی چالش برانگیز موجود در استان گوئیژو فعالیت می‌کند.

ربات تعمیر و نگهداری هدف لیزری سطح بازتابنده که می‌تواند ایمنی محرک‌های تلسکوپ و اهداف لیزری موجود بر روی بازتابنده آن را تضمین کند، نیز از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

این ربات که به طور مشترک توسط مؤسسه اتوماسیون آکادمی علوم چین، رصدخانه ملی نجوم و رصدخانه رادیویی نجوم گوئیژو مهندسی شده است، از یک دستگاه هوشمند تشکیل شده که می‌تواند به طور همزمان با تمیز کردن، جداسازی قطعات و جایگزینی اهداف لیزری کار کند.

این راه حل رباتیک به حل مشکلات طولانی مدت مربوط به راندمان پایین نگهداری دستی و شرایط آب و هوایی که رصد را محدود می‌کند، کمک می‌کند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی