کد خبر: ۳۶۹۴۰
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۲
قانعی در نشست مدیران و روسای بیمارستان های ارتش تشریح کرد

اهداف و برنامه های نظام سلامت دیجیتال در کشور

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان سلامت با اشاره به تاریخچه سلامت الکترونیک در ایران در جمع مدیران و روسای بیمارستان ها و شورای هماهنگی بهداشت، امداد و درمان استانی نیروهای مسلح، اهداف و برنامه های طرح سلامت دیجیتال را تشریح کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد، همایش مدیران و روسای بیمارستان ها و شورای هماهنگی بهداشت، امداد و درمان استانی نیروهای مسلح، بعد از ظهر یکشنبه 21 مردادماه به منظور ارتقا حوزه سلامت، بهداشت و درمان نیروهای مسلح با حضور مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت، سردار پاسدار علی عبدالهی، معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش، سردار پاسدار حسن عراقی زاده رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار شد.

قانعی در این همایش ضمن تاکید بر اهمیت حوزه های سلامت دیجیتال با اشاره به تاریخچه آن در ایران گفت: سلامت الکترونیک در ایران قدمتی کمتر از 17 سال دارد. در ابتدا با ایجاد مکانیزاسیون بیمارستان های کشور از اوایل دهه 1370که توسط چند شرکت انفورماتیکی بخش خصوصی و صرفا بر مبنای علایق حرفه ای و تشخیص نیاز کشور صورت گرفت، سلامت الکترونیک در ایران آغاز شد.

هدف سیستم های تولید شده در آن دهه، تامین مهم ترین نیاز های اطلاعاتی و اسنادی بیمارستان ها به ویژه پس از اجرای نظام نوین بود که طی این دوران حدود 10 درصد از بیمارستان های کشور مکانیزه شدند.

وی ادامه داد: حضور و تاثیرگذاری دستگاه های اجرایی کشور در حوزه سیستم اطلاعات بیمارستانی که از آن به عنوان سیستم HIS یاد میکنند به عنوان یکی از رویکرد های سلامت الکترونیک با صدور بخشنامه ای مورخ 25 ابان 1377 اغاز شد؛ پس از گذشت چند سال از اواسط سال 1381، بحث سلامت الکترونیک با تشکیل طرح تکفاب (توسعه کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات بهداشتی ) در قالب مصوبات شورای عالی اطلاع رسانی و استناد مصوبه هیات وزیران مطرح شد و با مطرح شدن این طرح در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،شورای راهبردی تکفاب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان سلامت تصریح کرد: در خلال سالهای 1381 و 1382 این مجموعه به بررسی و انجام مطالعات پایه در سلامت الکترونیک روی آورد که حاصل آن تدوین برنامه شش ساله با شعار اطلاعات برای سلامت بوده است. بررسی اقداماتی که طی چهار سال (81 تا 84 ) در تکفاب انجام شده، نشان می دهد که تعدادی از این اقدامات در سطح ملی و برخی دیگر استانی و منطقه ای بوده اند. اگر چه در مجموع پروژه های منطقه ای پیشرفت قابل قبولی داشته اند اما اکثر پروژه ها های ملی آغاز شده، بنا به دلایلی از جمله تغییر سیاستهای کلان در این بخش، نیمه تمام مانده اند.

او در ادامه ضمن توضیح درباره جایگاه سلامت دیجیتال در اسناد بالادستی ایران، ارتباطات فناوری اطلاعات سلامت با سایر بخش ها و موضوعات نظام سلامت، ذینفعان و نقش آفرینان حقوقی دولتی سلامت دیجیتال به شرح مختصر جداول مهمترین پروژه های انجام شده در زمینه پیشبرد سلامت الکترونیک نظیر سیستم شناسنامه دانش آموز، وب سایت اطلاع رسانی اداره روابط بین الملل، وب سایت اطلاع رسانی دبیر خانه اصلاح ساختار اقتصادی-مدیریتی بیمارستان ها، وب سایت اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی ،سامانه اطلاعات جغرافیایی بخش بهداشت و ... پرداخت.

حوزه های سلامت دیجیتال در ایران

قانعی افزود: به منظور تعریف روشن تر از آنچه از واژه سلامت دیجیتال استنباط می شود و با هدف ساختاردهی داده ها و اطلاعات موجود در اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور، ما به طور کلی 9 حوزه کاربردی را تحت عنوان سلامت دیجیتال در نظر گرفتیم که شامل تناسب اندام و تغذیه، زنان باردار و زایمان، مشاوره آنلاین، نوبت دهی و رزرو آنلاین، پرونده الکترونیک سلامت، تجهیزات و ساماندهی های هوشمند بیمارستانی، گردشگری سلامت، تشخیص و پایش سلامت و مراقبت در منزل است و البته جنبه دیجیتال حوزه مرتبط با « پیشگیری و تشخیص کرونا » نیز علیرغم توسعه نیافتگی قابل توجه این بخش به علت شرایط اپیدمی ویژه در کشوربه این 9 حوزه اضافه شد.

وی در پایان به اهداف اصلی ایجاد طرح سلامت دیجیتال پرداخت و افزود: یکی از اهداف ما کاهش هزینه بیماران، بیمه و دولت و هدف دیگر افزایش رضایت بیماران و کادر نظام سلامت می باشد.

ارسال نظرات
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
وبگردی