کد خبر: ۳۶۹۹۰
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰
با هدف توسعه مفهومی و ارزیابی تاثیراجتماعی

نخستین "آزمایشگاه تاثیر" تاسیس می‌شود

دومین نشست کارگروه نوآوری اجتماعی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با بررسی طرح تاسیس نخستین "آزمایشگاه تاثیر" برگزار شد.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد، دومین جلسه کارگروه نوآوری اجتماعی با حضور مسئول برگزاری کارگروه‌های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، دبیر کارگروه، اعضا و جمعی از کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد.

در این جلسه، طرح تاسیس «آزمایشگاه تاثیر» با هدف توسعه مفهومی و اجرای پروژه های ارزیابی تاثیر اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته دبیرکارگروه نوآوری اجتماعی، مساله ارزیابی تاثیر به عنوان یک حلقه مفقوده در بین طرح‎های توسعه‎ای کشور محسوب می‌شود که اعضای کارگروه نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و دارند.

بر این اساس، طرح ایجاد آزمایشگاهی در این حوزه به نام آزمایشگاه تاثیر (Impact Lab)، در قالب یک آزمایشگاه حوزه علوم انسانی و با هدف ارزیابی و ارزشیابی تاثیرات واقعی، عینی و ملموس طرح های توسعه‌ای با اولویت طرح‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی کارشناسی کارگروه قرار گرفت. آزمایشگاهی که سعی دارد تا آنچه به عنوان تاثیرات نهایی طرح ها و اقدامات و همچنین سیاست‎های موجود را که با اولویت فازبندی طرح های زیست بوم فناورانه و نوآورانه و خلاقانه برجای می‌ماند، پیش از اجرایی نمودن طرح های سرمایه‌گذاری ارزیابی نموده و اثربخشی نهایی آن ها و همچنین تاثیرات مثبت و منفی اجرایی سازی آنان را مورد سنجش قرار دهد.

به گفته دبیرکارگروه نوآوری اجتماعی، آزمایشگاه تاثیر، نوعی از فناوری‌های نرم است که هدف آن ارزیابی پیشینی، به هنگام و پسینی اقداماتی و سیاست‌هایی است که هرگونه پیاده‌سازی آنها می‌تواند نتایج مثبت و یا مخربی برجای گذارد.

وی افزود: مواردی نظیر فقدان برهه آزمایش و خطا، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر و چالش برانگیز بودن برخی زیرساخت های حیاتی کشور، از جمله مواردی است که ضرورت تاسیس چنین آزمایشگاه ویژه ای را بیشتر کرده است.

در ادامه، اعضا، فعلان و کنشگران حاضر در نشست، ضمن بررسی اولیه، مطرح کردند که آزمایشگاه اثر قصد دارد در مرحله نخست، ارزیابی تاثیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری طرح های فناورانه، نوآورانه و خلاقانه در ستاد و معاونت علمی را با برخی اولویت های خاص و در مراحل آتی ایجاد مدلی برای ارزیابی تاثیر سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سایر طرح‌های توسعه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

ارسال نظرات
یافته های جدید نشان داد؛ سیاره خواهر زمین آتشفشان فعال دارد
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد از فروش نرم افزار شرکت «توسن» در اردیبهشت ماه سالجاری
نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اعلام شد؛ ۴۳ دانشگاه ایران در میان برترین‌های دنیا
وبگردی