کد خبر: ۳۷۰۶۵
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۴
در نشست خبری مطرح شد؛

تمرکز صندوق بر هوش مصنوعی، زیست فناوری و میکروالکترونیک/ارائه ۴۳ همت خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی توانست با یک شبکه همکاری با همراهی شبکه بانکی با ۳ هزار میلیارد تومان توانست ۴۲ هزار میلیارد تومان خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند.به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،
به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»

محمدصادق خیاطیان؛ رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری که صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.  اظهار کرد: صندوق به موجب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است و از بدو تأسیس با مأموریت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کار خود را آغاز کرده است و سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومانی برای آن پیش‌بینی شده بود.

وی گفت: البته متأسفانه همچنان در آن ۳ هزار میلیارد اولیه مانده‌ایم و منابع صندوق رشد نکرده است. پیش‌بینی‌های خوبی البته از سمت سازمان برنامه برای این مشکل اخذ شده است.

خیاطیان افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی توانست با یک شبکه همکاری با همراهی شبکه بانکی یا این ۳ همت توانست ۴۲ همت خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کند. این خدمات در بخش‌های تسهیلات، ضمانتنامه‌ها، توانمند‌سازی و سرمایه‌گذاری ارائه شده است. ۲۵ همت به تسهیلات اختصاص یافته است، ۱۲ همت در حوزه ضمانتنامه‌ها ارائه شده است که یک ابزار مالی مهم برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. ۵ همت در قالب سرمایه‌گذاری بوده است و عدد کوچکی نیز برای توانمندسازی و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است که رقم ۱۵۵ میلیارد تومان برای توانمند‌سازی ارائه شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از این ۲۵ همت ۱۵ همت را شرکت‌های دانش‌بنیان از شبکه بانکی دریافت کردند. در دولت سیزدهم رشد خوبی در حوزه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم. حدود ۱۳ همت تسهیلات به ۱۴۶۳۰ طرح اختصاص دادیم که ۲.۸ برابر میانگین سالانه اعطای تسهیلات نسبت به دولت دوازدهم بوده است.

خیاطیان گفت: در ضمانتنامه‌ها رشد ۶۹۰۰ میلیارد تومان در قالب ۲۷۷۴ فقره طرحی داشتیم که به ما برای دریافت ضمانتنامه‌ها مراجعه کردند. در توانمندسازی ارزش ۱۲۳ میلیاردی تومان بوده است که رشد قابل توجهی نسبت به دولت قبلی داشته است. در سرمایه‌گذاری خطرپذیری ۵ همت جذب سرمایه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی احراز صلاحیت می‌شوند و سپس به صندوق مراجعه می‌کنند امروز ۵۴ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران مستقر هستند و منابعی که از صندوق دریافت میکنند به همین نسبت است.

خیاطیان گفت: نرخ نفوذ ما ۶۲ درصد است یعنی ۶۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند حداقل یک خدمت را دریافت کنند که آمار نسبتاً خوبی است. استان‌هایی که بیشترین تسهیلات را دریافت کردند تهران ۵۶ درصد منابع، اصفهان در رتبه دوم ۹.۲, خراسان رضوی ۵ درصد منابع قرار دارند. ۵۴ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان تهرانی هستند، ۱۰ درصد شرکت‌ها اصفهان و ۵ درصد نیز در خراسان رضوی هستند.

وی ادامه داد: استان‌های کمتر برخوردار کمتر از منابع مالی حوزه نوآوری بر خوردار بودند. سیستان و بلوچستان ۰.۴ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و فقط توانستند ۰.۵ درصد از منابع مالی صندوق را دریافت کنند.

خیاطیان گفت: برنامه‌های جدیدی در دوره جدید طراحی شده است. یکی از برنامه‌های مهم ما که امروز به نوعی آغاز خواهد شد بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان است. سهم شرکت‌های دانش‌بنیان باید به خوبی دیده شود ما در صندوق، بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان را طراحی کردیم تا به رشد تولید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک‌کنیم. ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان با تأمین مالی ۱۰ همتی منجر به رشد فروش ۱۰۰ همت شود با ۴ بانک عامل توافق کردیم و با ۲ بانک نیز توافق آن امضا شده است.

وی ادامه داد: امروز اعلام میکنیم شرکت‌های دانش‌بنیانی که رشد فروش دو برابری یا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشند می‌توانند با مراجعه به سامانه صندوق درخواست خود را ثبت کنند. ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان که بتوانند رشد فروش دو برابری داشته باشند مشمول طرح بسته رشد خواهند بود.

خیاطیان گفت: موضوع اشتعال دانش‌بنیان در فارغ‌التحصیلان بسیار جدی است و صندوق معتقد است شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه مناسبی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. با تصویب مجلس عدد ۵ همت تکلیف شد تا به شرکت‌ها در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ و با معرفی صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان که توانایی ایجاد اشتغال دارند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی ۱۰ بانک را مکلف کرده است که تسهیلات را پرداخت کنند. شرکت‌های دانش‌بنیانی که امکان ایجاد ظرفیت جدیدی را دارند تا سقف ۳ میلیارد تومان با اولویت مناطق محروم پرداخت خواهد شد و اگر جزو نخبگان باشند تا ۵ میلیارد قابل افزایش است.

خیاطیان گفت: صادرات محصولات دانش‌بنیان مهم است و این ظرفیت در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد بسیاری از شرکت‌ها به این موضوع توجهی ندارند یا حمایت‌ها کافی نیست. ما یک بسته صادرات دانش‌بنیان داریم که از حضور در نمایشگاه‌های خارجی تا موارد دیگر این حمایت صورت می‌گیرد. امسال پیش‌بینی است که ۳۰ درصد رشد صادرات محصولات دانش‌بنیان را خواهیم داشت.

وی افزود: نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل کشور بسیار مهم است. امسال در سه مسئله متمرکز شویم و تلاش کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل نقش‌آفرینی کنند. مسائل آب، انرژی، امنیت غذایی، گاز و برق و مسکن دانش‌بنیان از جمله مسائل بسیار مهمی است که باید در اولویت قرار بگیرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حوزه توسعه تکنولوژی، باید شرکت‌های دانش‌بنیان روی موضوعات خاص تمرکز کنند. به طور خاص بر روی سه فناوری نوظهور و جدید متمرکز می‌شویم که شامل هوش مصنوعی، زیست فناوری و میکروالکترونیک است که ظرفیت آن از نظر نیروی انسانی و زیرساخت وجود دارد.

خیاطیان خاطرنشان کرد: سرمایه صندوق قرار بود به ۱۰۰ همت افزایش پیدا می‌کرد، امسال بیش از ۳ همت دیده شده است. منابع پایداری در این موضوع دیده شده و پیش‌بینی ما این است که این منابع طی ۵ سال اختصاص یابد.

 
ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی