کد خبر: ۳۷۱۰۵
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰

سلول‌های بنیادی بینایی را به بیماران مبتلا به آسیب چشم بازگرداندند

دانشمندان در یک کارآزمایی بالینی، نشان داده‌اند که پیوند قرنیه مبتنی بر استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار با موفقیت بخشی از بینایی چشم آسیب‌دیده را بازمی‌گرداند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، قرنیه قسمت جلویی و شفاف چشم است و اگر در اثر جراحت یا بیماری آسیب ببیند، می تواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. پیوند قرنیه با استفاده از قرنیه اهدایی یک روش رایج برای اصلاح این آسیب است، اما در صورت سوختگی چشم به علت تماس با مواد شیمیایی، بافت اطراف آن برای پیوند بیش از حد آسیب دیده خواهد بود.

یک کارآزمایی بالینی جدید در آمریکا منجر به کشف یک روش درمانی آزمایشی تازه شد که می تواند به این بیماران کمک کند. این پیوند با استفاده از سلول‌های اپیتلیال لیمبال اتولوگ کشت شده انجام می‌شود و مبتنی بر دریافت سلول‌های بنیادی از چشم دیگر بیمار و سپس کاشت و رشد دادن آن‌ها به صورت ورقه‌ای در آزمایشگاه است. چند هفته بعد، این چشم جدید آماده پیوند به چشم آسیب‌دیده است و این امر نه تنها می‌تواند به بهبود بینایی بیمار کمک کند، بلکه سلول‌های جدید را نیز تشویق به رشد می‌کند و به طور بالقوه آنها را برای پیوند قرنیه معمولی در آینده مناسب می‌کند.

از پنج بیمار شرکت‌کننده در مطالعه فاز 1، دو بیمار بدون نیاز به هیچ مداخله‌ای بهبود چشمگیری در بینایی خود مشاهده کردند. دو شرکت‌کننده دیگر واجد شرایط پیوند قرنیه شدند. پنجمین فرد متأسفانه نتوانست پیوند را دریافت کند، زیرا سلول های بنیادی وی نمی‌توانستند به اندازه کافی در آزمایشگاه تکثیر شوند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
وبگردی