کد خبر: ۳۷۱۳۰
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

گیاه دانه‌انداز الهام‌بخش ساخت ربات‌های جهنده بهتر

گیاهی موسوم به فندق جادوگر مهارت کاملاً منحصر به فردی دارد که از آن می توان برای ساخت انواع ربات های جهنده استفاده کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، گیاه فندوق جادوگر یا افسونگر قادر است دانه‌های خود را با سرعت 9 متر در ثانیه بیرون آورده و پرتاب کند. دانشمندان اکنون می‌دانند که این گیاه چگونه این کار را انجام می‌دهد، و معتقدند یافته‌های آنها می‌تواند برای ساخت ربات‌ها به کار گرفته شود.

گروهی از محققان دانشگاه دوک کارولینای شمالی کار خود را با ضبط ویدئویی از عملکرد سه گونه فندق جادوگر آغاز کردند، زیرا کپسول های میوه گیاه مذکور دانه های خود را بیرون می ریخت. با توجه به این واقعیت که دانه ها تنها در نیم میلی ثانیه به حداکثر سرعت خود می رسند، فیلم باید با سرعت 100000 فریم در ثانیه گرفته می شد.

فیلم بسیار آهسته حاصل نشان داد که با خشک شدن کپسول‌های میوه، آنها مانند یک تکه چوب تغییر شکل‌دهنده به سمت داخل پیچ می‌خورند و کناره‌های هر دانه بسته‌شده را از پشت فشار می‌دهند. هنگامی که تنش به یک آستانه خاص رسید، بذر به بیرون جهش می کند. این فرایند شبیه به آن است که یک دانه هندوانه را با فشار دادن آن بین انگشتانتان بیرون بیاورید.

جالب اینجاست که مشخص شد اگرچه سنگین‌ترین دانه‌ها 10 برابر سبک‌ترین آنها وزن داشتند، اما همه آنها تقریباً با سرعت یکسان جهش می‌کردند. این بدان دلیل بود که در گیاهانی که دانه‌های بزرگ‌تری داشتند، کپسول‌های میوه به نسبت بزرگ‌تر بودند و به آنها اجازه می‌داد انرژی کشسانی بیشتری تولید و ذخیره کنند.

به گفته محققان، از این فناوری می توان برای بهبود طراحی فنرهای مصنوعی استفاده کرد، مانند آنهایی که در ربات های پرش کوچک استفاده می شود.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی