کد خبر: ۳۷۱۴۰
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

ظرفیت های زیست بوم خلاق تنها در مراکز استان ها متمرکز نباشد

فعالیت های ترویجی در سطح شهرستان مرند به ویژه در حوزه دانش آموزی و تمرکز بر کسب و کارهای رشد و توسعه نوجوانان شهر با توجه به استعدادها و ظرفیت های این نسل از دیگر اقدامات انجام شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد، سجاد صالحی، مدیر و موسس خانه خلاق و نوآوری ماندگار با بیان این مطلب گفت: خانه خلاق و نوآوری ماندگار در شهرستان مرند واقع در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. در خصوص دستاوردهای یک‌سال و اندی اخیر خانه ماندگار می توانیم بگوییم که گسترش و رواج ادبیات خلاقیت در منطقه و امید آفرینی در میان جوانان و نوجوانان به خصوص قشر بانوان، همچنین آشنایی با زیست‌بوم خلاق و صنایع فرهنگی از طریق تعامل با مخاطبان در فضای مجازی از جمله آنها بوده است.

وی در ادامه افزود: همچنین فعالیت های ترویجی در سطح شهرستان مرند به ویژه در حوزه دانش آموزی و تمرکز بر کسب و کارهای رشد و توسعه نوجوانان شهر با توجه به استعدادها و ظرفیت های این نسل از دیگر اقدامات انجام شده است.

حمایت از کسب وکارهای کوچک و خرد با پلتفرم کارامان

صالحی، جدیدترین دستاورد ملموس این مجموعه را آماده‌سازی نهایی پلتفرم کارماران ذکر کرد و اظهار داشت: این پلتفرم که در شرف بهره‌برداری است در حوزه توانمندسازی و شبکه سازی و تأمین مالی خرد در قالب قرض الحسنه از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حمایت ‌می کند. این سامانه با تمرکز بر منابع مالی مردمی در قالب قرض، وقف، نذر اشتغال و هبه در تلاش است تا با تامین نیاز مالی کسب و کارهای دارای پروژه اجرایی و با رویکرد تقویت زیست بوم اشتغال از خروجی های تولیدی کسب و کارها حمایت کند.

مدیر و موسس خانه خلاق و نوآوری ماندگار در خصوص دیگر مزیت های پلتفرم کارامان گفت: توانمند سازی، ارزیابی کسب و کار و توسعه شبکه تجاری کسب و کارهایی که به صورت بومی و منطقه ای ارائه خدمات می کنند، از دیگر مزایای این سامانه است. همچنین پلتفرم کارامان در راستای توسعه تعاونی های تامین نیاز در حوزه تولیدات صنایع فرهنگی هم برنامه ویژه ای را در دستور کار خود دارد.

صالحی دغدغه اصلی در شکل گیری خانه خلاق و نوآوری را ورود به عرصه زیست بوم های بکر و کم برخوردار از امکانات و زیرساخت های عرصه نوآوری و خلاقیت دانست و عنوان کرد: خانه خلاق و نوآور ماندگار مرند با هدف رسیدن به الگوهای مؤثر در زیست‌بوم های منطقه ای در سال ۱۴۰۰ تأسیس و در سال ۱۴۰۱ رسماً با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری وقت رییس جمهوری افتتاح شد.

وی در ادامه افزود: یکی از چالش های ما در حوزه شتابدهی و توانمند سازی کسب و کارها و استارت آپ ها در شهرستان ها، ذهنیتی است که در فعالان این حوزه نسبت به مراکز استان ها به وجود آمده است. تصور اینکه حمایت ها و بسترها صرفا در مرکز استان وجود دارد و نمی توان در سطح شهرستان فعالیت ثروت ساز و نوآورانه داشت، باعث شده تا بخش عمده ای از این افراد به مرکز استان مهاجرت و یا از ورود به عرصه کسب و کارهای خلاق پرهیز کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه بیشتر مراکز رشد و شتاب دهنده در مراکز شهرها مستقر هستند و در بیش‌از ۴۵۰ شهرستان کشور محدودیت‌هایی دراین رابطه وجود دارد، گفت: انگیزه حمایت از کسب‌وکارهای بومی ما را بر آن داشت تا با رویکرد غیردولتی و خصوصی وارد این عرصه شویم و با هدف سوق دادن ظرفیت‌های مراکز استان‌ها به‌ویژه تهران و تبریز به سمت شهرستان ویژه مرند و استفاده از ظرفیت منابع انسانی خلاق آن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، خانه خلاق و نوآوری ماندگار را در شهرستان مرند .تأسیس کنیم

وی خاطرنشان کرد: این شهرستان با فرهنگی غنی از هنرها و صنایع دستی و نیز پتانسیل سرمایه انسانی ویژه و همچنین نزدیکی به مناطق آزاد تجاری و موقعیت ژئوپلیتیکی خاص خود در منطقه قفقاز، ظرفیت‌های ثروت آفرینی را در قالب کسب‌وکارهای نوین در جغرافیای فرامنطقه‌ای خود پوشش می‌دهد.

مدیر خانه خلاق و نوآوری ماندگار اظهار داشت: این نهاد با رویکرد شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و زیست‌بوم خود در کنار برگزاری دوره‌های آموزش عمومی، توانمندسازی بانوان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف و فراخوان‌ها و رویدادهای ایده‌پردازی، تمرکز بر چندین رسته و حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

صالحی،حمایت از استارتاپ ها و پلتفرم های نوآور با توجه به پتانسیل منابع انسانی شهرستان مرند در حوزه برنامه‌نویسی و نرم‌افزار را از جمله این اقدامات دانست و گفت: به عنوان مثال حمایت از پلتفرم شهر هوشمند با تمرکز بر ارتقای سامانه خریدوفروش منطقه‌ای و ارائه خدمات شهری، حمایت از پلتفرم بیسنپ در حوزه حمل‌ونقل هوشمند سرویس مدارس، حمایت از پلتفرم کارماران با محوریت شتاب‌دهنده کسب‌وکارهای کوچک و حمایت از پلتفرم ایران تراکنش در حوزه ارائه خدمات تراکنش به کسب‌وکارها از جمله آنهاست.

وی حمایت از کسب‌ وکارهای حوزه رشد و توسعه فردی و تحصیلی دانش‌آموزان با توجه به نیاز منطقه‌ای برای رشد و توانمندسازی نوجوانان و دانش‌آموزان را از دیگر فعالیت های خانه خلاق ماندگار ذکر و تصریح کرد: به عنوان مثال حمایت از کسب‌وکار سازمان کوچینگ رشد، حمایت از کسب‌وکار روان‌شناسی کودک_والد و نوجوان با عنوان بازی هوشی در حوزه پرورش هوش و خلاقیت و همکاری با مجموعه «لکومس مرند» در حوزه پرورش هوش و خلاقیت کودکان از اقدامات صورت گرفته است.

صالحی حمایت از کسب‌وکارهای تولیدی، بازاریابی و فروش محصولات بومی و یا صنایع دستی و فرهنگی را از دیگر حمایت ها دانست و گفت: به عنوان مثال همکاری باکسب‌وکار آسمان رسا در حوزه بازاریابی و فروش محصولات فرهنگی در فضای مجازی و حمایت از مجموعه خانه فرهنگ و هنر سیمین به عنوان واحد تولید و فروش محصولات تزئینی فرهنگی از جمله آنهاست.

کمک های مجموعه ماندگار به صنایع خلاق

وی در ادامه در خصوص کمک های مجموعه ماندگار به صنایع خلاق بیان کرد: به طور کلی می‌توان گفت که الگوسازی و خلق مدل‌ برای نحوه فعال‌سازی شهرستان‌ها در زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت و توجه و تمرکز بر ظرفیت‌های مناطق آزاد در حوزه صنایع خلاق و کشف و بررسی ایده‌های مرتبط با این حوزه مهم ترین هدفی است که این مجموعه در زیست بوم صنایع خلاق در پی نیل به آن است. در همین راستا طرح ایجاد مرکز مبادلات اقتصادی فرهنگ بنیان در منطقه آزاد اقتصادی ارس از جانب خانه خلاق ماندگار در مرحله مطالعات میدانی و مذاکره است.

مدیر وخانه خلاق و نوآوری ماندگار در پایان اظهار داشت: از آنجا که هر زیست‌بوم قابلیت توسعه اقتصادی خود را در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی آن منطقه و نیز در کل کشور و در حوزه بین‌الملل داراست، امیدوارم با حمایت نهادهای متولی از خانه‌های خلاق غیرمتمرکز در مراکز استان‌ها، از ظرفیت‌ها و منابع انسانی خلاق شهرستان‌ها بیشترین بهره را در مسیر پیشرفت صنایع فرهنگی ایران زمین داشته باشیم.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی