کد خبر: ۳۷۱۵۴
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

چگونه از اشعه مضر خورشید در امان باشیم؟

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید می‌تواند صدمات زیادی را برای انسان به همراه داشته باشد، بنابراین باید نکات مهم در این زمینه را رعایت کرد تا در عین محافظت، از مزایای آفتاب بهره برد.

به گزارش «نبض فناوری»، تابستان فصل طولانی شدن روزها و قرار گرفتن بیشتر افراد در معرض اشعه خورشید است، بنابراین باید برای مقابله با مضرات نور خورشید آمادگی داشته باشیم. ایمنی در برابر خورشید باید در هر فصل، صرف نظر از سن یا نوع پوست، اولویت اصلی افراد باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی، پیری پوست، آسیب چشم و سرطان پوست شود که شایع ترین سرطان در ایالات متحده است. این نکات ساده را دنبال کنید تا از نور خورشید لذت ببرید و در عین حال از پوست خود در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه مضر محافظت کنید. سرطان پوست عمدتاً در اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می شوداین بیماری یکی از قابل اجتناب ترین انواع سرطان است.

1.از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: کرم ضد آفتابی با عدد SPF حداقل 15 انتخاب کنید و مطمئن شوید که در برابر اشعه های UVA و UVB از پوستتان محافظت می کند. مقدار مناسب از آن را روی تمام قسمت پوست که در معرض نور است، از جمله مناطقی که اغلب نادیده گرفته می شوند مانند گوش ها، گردن و پشت دست ها بزنید. در صورت تعریق یا شنا، هر 2 ساعت یا بیشتر از آن استفاده کنید.

2. به دنبال سایه باشید: زمان خود را در مقابل آفتاب محدود کنید، به خصوص بین ساعت 10:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر که پرتوهای خورشید شدیدترین هستند. یک کلاه لبه پهن به همراه داشته باشید و از چتر یا سایبان برای ایجاد سایه در هنگام فعالیت های خارج از منزل استفاده کنید.

3. لباس های مناسب بپوشید: پیراهن های آستین بلند و شلوارهای بلند را انتخاب کنید. این لباس ها یک لایه دفاعی اضافی در برابر اشعه های خورشید ایجاد می کنند.

4. از عینک آفتابی استفاده کنید: برای محافظت از چشمان و پوست لطیف اطراف آن، استفاده از عینک آفتابی مسدودکننده UV را فراموش نکنید. عینک آفتابی با درجه UV400 یا 100درصد محافظ UV انتخاب کنید. این عینک آفتابی بیشترین محافظت را در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد و بیش از 99 درصد از اشعه های UVA و UVB را مسدود می کند.

5. آب کافی به بدنتان برسانید: هیدراتاسیون یا آب کافی برای بدن هنگام گذراندن زمان زیر نور خورشید بسیار مهم است. برای جلوگیری از کم آبی در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. به یاد داشته باشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید، بدن شما همچنان برای عملکرد بهینه به آب نیاز دارد.

6. مراقب سطوح انعکاسی باشید: شن، آب و سطوح صیقلی می توانند اشعه ماوراء بنفش را منعکس کرده و شما را بیشتر در معرض اشعه قرار دهند. در نزدیکی این سطوح از کرم ضد آفتاب بیشتری استفاده کنید و لباس های محافظ بپوشید.

7. مراقب تغییرات پوست خود باشید: اگر دارو مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد اقدامات احتیاطی مراقبت در معرض اشعه خورشید بپرسید زیرا برخی از داروها ممکن است حساسیت به خورشید را افزایش دهند. مراقب هرگونه تغییر در پوست خود مانند خال های جدید، رشد یا تغییر رنگ، اندازه یا شکل خال های موجود باشید. تشخیص زودهنگام در مبارزه با سرطان پوست بسیار مهم است، بنابراین اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید حتی در روزهای ابری، اشعه های مضر UV می توانند از ابرها نفوذ کنند و بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارند. با رعایت این نکات ایمنی در برابر نور خورشید، می‌توانید در عین بودن در فضای باز از اثرات مخرب خورشید محافظت کنید.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) گزارش داده که سالانه بیش از 1 میلیون مورد سرطان پوست گزارش می شود. در حالی که گزارش سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها بر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سرطان پوست تمرکز دارد، ایجاد تعادل در این امر ضروری است. البته بدن ما به ویتامین دی نیاز دارد که نور خورشید به طور طبیعی آن را تامین می کند. اما مهم است که تعادل سالمی بین قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی برای ویتامین دی و محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش پیدا کنیم.

ارسال نظرات
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
وبگردی