کد خبر: ۳۷۱۹۴
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

یک اختراع جالب برای رفع یخ‌زدگی کامل جاده

تجمع یخ روی سطوح مختلف در جاده‌ها، هواپیماها، توربین‌های بادی، خطوط برق و خودروها مشکل ایجاد می‌کند، ولی یک اختراع جدید این مشکل را حل می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، دانشمندان دانشگاه صنعتی دالیان ساختار جدیدی مبتنی بر استفاده از نانوسیم‌های مسی ساخته‌اند که انواع سطوح را با کارایی نزدیک به 100 درصد یخ‌زدایی می‌کند.

در دهه‌های گذشته، ابزار یخ زدایی متنوعی عرضه شده‌اند. برخی حاوی پوشش‌های شیمیایی هستند، در حالی که برخی دیگر دارای ساختارهای نانومقیاس هستند که اجازه نمی‌دهند آب و یخ به هم بچسبند. برخی از آنها از الکتریسیته برای گرم کردن سطوح با گرافن یا نانولوله های کربنی استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از پوشش های مغناطیسی ساخته شده اند که یخ را مستقیماً می لغزانند.

برای انجام مطالعه جدید، محققان دانشگاه دالیان مجموعه‌هایی از نانوسیم‌های مسی را طراحی کردند که از مزیت گرم کردن سطوح بدون نیاز به منبع انرژی مصنوعی برخوردارند. آنها انرژی خود را از نور خورشید دریافت می کنند و طوری طراحی شده‌اند که به طور موثر گرما را جذب و به آرامی در کل آرایه توزیع کنند.

پژوهشگران از طریق مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، مؤثرترین طرح‌ها را شناسایی کردند: نانوسیم‌های عمودی با فاصله‌ای 2 یا 3 میکرومتری از یکدیگر توانستند بیش از 95 درصد از نور خورشید را که به آنها برخورد می‌کند جذب کنند، و رسانایی حرارتی بالای مس به آنها اجازه می‌دهد تا به طور موثر پخش شوند. نتیجه نهایی یک سطح کاملا آبگریز با اثر یخ زدایی نزدیک به 100 درصد بود. البته برای تولید انبوه تجاری این محصول هنوز باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی