کد خبر: ۳۷۲۳۵
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

مهره‌های مغناطیسی میکروسکوپی به‌سرعت عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کنند

داینابیدها کره‌های مغناطیسی میکروسکوپی و پلیمری هستند که دانشمندان از آن‌ها برای جداسازی انواع خاصی از سلول‌ها و پروتئین‌ها استفاده می‌کنند و حال برای شناسایی عوامل بیماری‌زا به کار گرفته شده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، محققان دانشگاه ام آی تی در حال ابداع روشی برای استفاده از داینابیدها به منظور شناسایی سریع عوامل بیماری‌زا در آب آشامیدنی یا نمونه‌های خون هستند.

این کار با استفاده از فناوری‌های آزمایشگاهی فعلی، که در آن از کشت‌ باکتریایی یا ویروسی و بررسی نحوه رشد آنها استفاده می‌شود، ممکن است چند روز طول بکشد. زیرا نمونه‌های مایعات بدن، آب یا مایعات دیگر باید پردازش شوند. نیازی به گفتن نیست که اگر عوامل بیماری زا در هر یک از این مواد وجود داشته باشد، افراد باید زودتر مطلع شوند تا بتوانند خود را درمان کنند.

داینابیدها که در سال 1976 ابداع شدند از یک هسته آهنی مغناطیسی تشکیل شده‌اند که در یک پوسته پلیمری پوشانده شده است. این پوسته با انواع مختلفی از آنتی بادی ها پوشانده می شود که به مولکول‌های هدف خاص در نمونه‌های مایعی که دانه ها به آن اضافه می شوند، متصل می شوند. با قرار دادن آهنربا در قسمت بیرونی ویال حاوی چنین نمونه‌ای، دانشمندان می‌توانند مولکول‌های هدف را که به داینابیدها چسبیده‌اند، تجزیه و تحلیل کنند.

با این حال، تشخیص وجود پاتوژن‌ها به این روش هنوز یک فرآیند زمان‌بر است. محققان ام آی تی کشف کردند که با استفاده از روشی به نام طیف‌سنجی رامان، می‌توان دانه‌های مذکور را در یک نمونه مایع با روشی متمایز که در آن مهره‌ها نور را پراکنده می‌کنند، به سرعت تشخیص داد.

محققان اکنون در حال توسعه یک فناوری برای جداسازی مهره های آزاد و بدون پیوند از آن هایی هستند که به سلول‌های بیماری زا متصل هستند. سپس یک دستگاه قابل حمل به سرعت و به راحتی بین این نوع دانه ها تمایز قائل می شود و کاربران متوجه خواهند شد که پاتوژن در نمونه وجود دارد.

در آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده، از این فرآیند برای شناسایی باکتری سالمونلا در نمونه‌های آب تنها در نیم ثانیه استفاده شده است. این چیزی است که می توان از آن برای دادن سریع پاسخ مثبت یا منفی به این سوال استفاده کرد: آیا آلاینده ای وجود دارد یا خیر؟

منبع/ فارس

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی