کد خبر: ۳۷۲۳۹
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

امشب شاهد ماه آبی باشید

پنج‌شنبه -نهم شهریور- ماه به فاز کامل می‌رسد و "ماه آبی" نام دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، پنج‌شنبه -نهم شهریور- ماه به فاز کامل می‌رسد. در این زمان، ماه بیشتر شب قابل مشاهده است، حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی سحر نیز غروب می‌کند. این دومین ماه کامل در آگوست ۲۰۲۳ خواهد بود که "ماه آبی" نام دارد. این نام ارتباطی با رنگ ماه ندارد، بلکه به فرکانس آن اشاره دارد و در واقع رنگ این ماه نارنجی خواهد بود. ماه آبی نامی است که به دومین ماه کامل در یک ماه تقویمی رخ می‌دهد، داده می‌شود.

قمرهای آبی از این نوع تقریباً در دو یا سه سال یک بار رخ می‌دهد و ماه آبی بعدی بر اساس زمان و تاریخ در ۱۰ خرداد سال ۱۴۰۵ رخ خواهد داد. ماه تقریباً زمانی به فاز کامل می‌رسد که مدار بیضی شکل آن در نزدیک‌ترین فاصله به زمین قرار دارد، این پدیده "حضیض" نام دارد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و مسیر بیضی شکل را طی می‌کند.

ماه هر ۲۹.۵ روز یک بار یک مسیر بیضی شکل را دور زمین طی می‌کند و فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن با همین فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است. زمانی که ماه کامل با حضیض مصادف می‌شود، کمی درخشان‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

منبع/ ایمنا

برچسب ها: ماه آبی فضا ماه
ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی