کد خبر: ۳۷۴۰۳
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰

درخشش یک خوشه کروی در تصویر جدید هابل+عکس

در عکس جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل، یک خوشه کروی با نور ستاره‌های موجود در آن می‌درخشد.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، خوشه کروی به نام ترزان 12 در فاصله 15هزار سال نوری از زمین و در اعماق کهکشان راه شیری، در صورت کمان قرار دارد. این خوشه کروی شامل صدها هزار تا میلیون‌ها ستاره است که توسط گرانش به یکدیگر متصل شده‌اند که باعث می‌شوند ساختارهای بزرگ در هنگام مشاهده از زمین کروی به نظر برسند.

هابل، نمایی جدید از ترزان 12 پوشانده شده در گاز و غبار گرفت که نور ستاره‌های ساطع شده از خوشه کروی را جذب و تغییر می‌دهد. غلظت بالاتری از ستارگان را می‌توان در نزدیکی مرکز ترزان 12 مشاهده کرد. این گروه متراکم در عکس جدید هابل بسیار درخشان هستند.

مقامات ناسا در بیانیه ای اعلام کردند: «کهکشان راه شیری حدود 150 خوشه کروی در حومه خود دارد. این خوشه‌ها به دور مرکز کهکشانی می‌چرخند، مانند زنبورهایی که در اطراف کندو وزوز می‌کنند.»

در عکس جدید هابل، ذرات غبار بین ستاره ای نور آبی را پراکنده می کنند که باعث می شوند تنها طول موج های قرمزتر از خوشه به دید ما برسد. درخشان‌ترین ستاره‌های قرمز در عکس، ستاره های بزرگ و پیری هستند که چندین برابر خورشید بزرگ‌تر هستند. ستاره های آبی روشن در عکس بخشی از خوشه نیستند، آنها در پیش زمینه تصویر قرار دارند که توسط مواد بین ستاره ای پنهان نشده اند.

درخشش یک خوشه کروی در تصویر جدید هابل+عکس

بر اساس بیانیه ناسا، هابل از ترزان 12 به عنوان بخشی از ابتکار عملی برای بررسی خوشه های کروی واقع در مرکز کهکشان ما، (جایی که در مقایسه با هاله بیرونی کهکشان راه شیری، تعداد نسبتا کمی از آن ها وجود دارد) عکس گرفت.

اخترشناسان با استفاده از دوربین پیشرفته هابل برای بررسی ها و دوربین میدان وسیع 3 توانستند رابطه بین سن و ترکیب درونی ترین خوشه های کروی کهکشان را در مقایسه با خوشه های پراکنده در کهکشان راه شیری مطالعه کنند.

منبع/ فارس

برچسب ها: ناسا هابل کهکشان
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی