کد خبر: ۳۷۴۸۶
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۵

افزایش تعداد مبتلایان به سویه جدید کرونا با نام «اریس»

تعداد مبتلایان به سویه جدید کرونا که به نام «اریس» شناخته می‌شود، در جهان در حال افزایش است، با این حال، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از این سویه به‌عنوان «سویه تحت نظارت» یاد می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، سی تک دیلی اعلام کرد، تحقیقات نشان می‌دهد که سویه تازه پدید آمده «اریس» (شامل EG.5 و EG.5.1) از ویروس SARS-CoV-2، که با قابلیت‌ فرار از آنتی‌بادی‌ها شناخته می‌شود، در حال افزایش است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود واکسن‌های آینده مبتنی بر XBB.1.5 بر علیه این ویروس موثر واقع شوند.

دانشمندان ویژگی اصلی ویروس «اریس» را فرار از آنتی بادی‌های خنثی کننده می‌دانند. این نام از نام الهه یونانی به معنای «آشوب» و «اختلاف» گرفته شده است. در حالی که این نام ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما در حال حاضر مدرکی حاکی از اینکه نشان دهد عفونت ناشی از این سویه منجر به بیماری‌های شدیدتری می‌شود، وجود ندارد.

هنگامی که شخصی واکسینه یا مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی او آنتی‌بادی‌هایی ایجاد می‌کند که پروتئین اسپایک در کرونا ویروس حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2) را هدف قرار می‌دهد و مانع از ورود و تکثیر ویروس به داخل سلول‌ها می‌شود. پس از آن، ویروس جهش‌هایی ایجاد می‌کند که توانایی این آنتی‌بادی‌ها را برای اتصال مؤثر به پروتئین اسپایک کاهش می‌دهد.

پروتئین اسپایک که گاهی نیز به عنوان گلیکوپروتئین اسپایک، شناخته می‌شود، بزرگترین پروتئین از چهار پروتئین ساختاری اصلی موجود در کروناویروس‌ها است.

از ماه می 2023، سویه EG.5 از کرونا ویروس، معروف به Eris، در سطح جهانی در حال گسترش است و در اوایل ماه اوت این سویه توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به‌عنوان «سویه تحت نظارت» طبقه بندی شد. با این حال، علت گسترش روزافزون «اریس» هنوز نامشخص است.

به تازگی، دانشمندان مرکز Primate آلمان، ویژگی‌های اریس EG.5.1 را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که EG.5.1 نسبت به سویه‌های قبلی خود عفونی‌تر نیست، به این معنی که نمی‌تواند سلول‌های میزبان را به طور چشمگیری آلوده کند.

اما با این حال، «اریس» این امکان را دارد که بیشتر از سایر سویه‌های کرونا ویروس که در حال حاضر وجود دارند از آنتی بادی‌های خنثی کننده فرار کند و باعث مبتلا شدن افرادی شود که سیستم ایمنی آن‌ها پس از واکسیناسیون یا عفونت، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تولید کرده است.

گفتنی است که سازمان جهانی بهداشت در تاریخ ۵ می ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید-۱۹ را در دنیا اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی