کد خبر: ۳۷۵۸۷
|
۰۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

فناوری و تکنولوژی چه تاثیری بر آموزش دارد؟

واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تغییر روش یادگیری و آموزش هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، امروزه تکنولوژی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و به صورت مستقیم بر شیوه زندگی، کار و ارتباط ما با دیگران تاثیر می‌گذارد. تکنولوژی دنیای آموزش را نیز تغییر داده است و کیفیت زندگی افراد را با ایجاد امکان دسترسی به منابع و فرصت‌های آموزشی بهبود بخشیده است. برای نمونه، با ایجاد شرایط مناسب برای یادگیری از راه دور، این امکان برای افراد فراهم می‌شود که بتوانند مهارت‌ها و دانش‌های جدیدی را از راه دور و به صورت آنلاین کسب کنند. علاوه بر این، ابزارهای آموزشی مختلفی که با استفاده از تکنولوژی و به صورت نرم‌افزار یا سیستم مدیریت یادگیری تولید می‌شوند، باعث ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری موثرتر و لذت‌بخش‌تر می‌شود.

واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تغییر روش یادگیری و آموزش هستند. این فناوری‌ها پتانسیل ایجاد انقلابی در زمینه آموزش را با ارائه تجربیات فراگیر، تعاملی و شخصی دارند که فراگیران را با روش‌های جدید آشنا می‌‎کند. واقعیت مجازی (VR) برای ایجاد محیط‌های یادگیری فراگیر که سناریوهای دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند، استفاده می‌‎شود. برای نمونه، دانشجویان پزشکی می‌توانند از واقعیت مجازی برای تمرین روش‌های جراحی در یک محیط امن و کنترل شده قبل از انجام بر بیماران واقعی استفاده کنند. همچنین، دانشجویان مهندسی می‌توانند از واقعیت مجازی برای طراحی و آزمایش نمونه‌های اولیه ماشین‌ها یا سازه‌های پیچیده استفاده کنند.

واقعیت افزوده (AR) به منظور تقویت یادگیری سنتی کلاس درس با همپوشانی اطلاعات دیجیتال بر اشیای دنیای واقعی استفاده می‎‌شود. برای نمونه، دانش‌آموزان می‌توانند از واقعیت افزوده برای کاوش مکان‌ها یا حوادث تاریخی استفاده کنند. همچنین، می‌توان از برنامه‌های AR برای تجسم مفاهیم پیچیده مانند DNA یا منظومه شمسی استفاده کرد. افراد می‌توانند با استفاده از فناوری واقعیت افزوده مطالب درسی را به روشی تعاملی‌تر و جذاب‌تر بیاموزند.

هوش مصنوعی (AI) نیز به عنوان یک تکنولوژی جدید آموزش، برای شخصی‌سازی تجربیات یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان بر اساس نقاط ضعف و قوت آن‌ها استفاده می‎‌شود. یک سیستم آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد افراد را تجزیه و تحلیل کند و بازخورد مناسب را ارائه کند.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی