کد خبر: ۳۷۷۵۶
|
۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۲

ماجرای حذف شدن نام پرداخت‌یارها از سامانه شاپرک چیست؟

به‌نظر می‌رسد این موضوع موقتی بوده تا مشکلاتی نظیر تمدید قرارداد این شرکت‌ها حل و فصل شود.

به گزارش«نبض فناوری» نام برخی از پرداخت‌یارهای معتبر مانند زیبال، زرین‌پال، جیبیت و وندار از سامانه شاپرک به‌عنوان شرکت‌های پرداخت‌یاری که دارای مجوز هستند حذف شده است. با این حال سرویس‌دهی این مجموعه‌ها قطع نشده و آن‌ها همچنان فعال هستند و به‌نظر می‌رسد این موضوع موقتی بوده تا مشکلاتی نظیر تمدید قرارداد این شرکت‌ها حل و فصل شود.

به‌گزارش نبض فناوری از چند هفته پیش اسامی چند پرداخت‌یار مهم کشور نظیر زرین‌پال، وندار، زیبال، جیبیت و... از فهرست شرکت‌های پرداخت‌یار دارای مجوز حذف شده است. این موضوع نگرانی‌هایی را برای برخی کاربران ایجاد کرده اما پیگیری‌های دیجیاتو از این شرکت‌ها و انجمن فین‌تک حکایت از این دارد که این موضوع احتمالاً موقتی است. مدیران این پرداخت‌یارها اعلام کردند دلایل مختلفی برای حذف نام‌شان از این فهرست وجود دارد و بیشترین دلیل آن نیز مساله تمدید قراردادها است.

آنطور که به‌نظر می‌رسد تمدید قرارداد پرداخت‌یارها با شاپرک یک روند طولانی و زمان‌بر است و برخی از این شرکت‌ها مدت‌هاست که درگیر این پروسه هستند. مدیران پرداخت‌یارها اعلام کردند که قرار نیست طی این مراحل مجوزشان باطل شود و آن‌ها تا زمان برطرف شدن این مشکلات، همچنان به سرویس‌دهی خود ادامه می‌دهند. دلایل دیگری نظیر اختلال سامانه شاپرک، تخلف‌های جزیی برخی پرداخت‌یارها و... نیز در این میان وجود دارد که باعث حذف برخی از نام این شرکت‌ها شد.

«مهدی فاطمیان» دبیر انجمن فین‌تک نیز اعلام کرده که «حدود یک ماه پیش شاپرک طی پایشی شرکت‌هایی که مجوز پرداخت‌یاری‌شان باطل شده است را از لیست پرداخت‌یارها حذف کرد. لیستی بیش از ۱۰۰ شرکت که پرداخت‌یارهای بزرگ هم شامل آن می‌شدند. از طرفی چون دریافت و تمدید مجوز مسیر متفاوتی دارد و از یک چارچوب و تفاهم‌نامه کاغذی با شاپرک به درگاه ملی مجوزها تغییر کرده و به عنوان یک مجور پرداخت‌یاری ثبت شده است. در نتیجه این فرایند باید به صورت آنلاین و در بستر درگاه ملی مجوزها پیش رود. کسب‌وکارهایی که نامشان در لیست بود شروع به انجام این فرایند کردند. در این راه مشکلاتی در استعلام گرفتن از درگاه و … به وجود آمده است و یا گاهی سامانه قطعی داشت و… به هر حال هر کس به نوعی درگیر بود.»

به گفته فاطمیان در نهایت درخواست‌ها از سوی پرداخت‌یارها ثبت شده و در انتظار تایید بانک مرکزی و شاپرک است. «در صورت تایید نام پرداخت‌یارها به ترتیب تمدید به لیست باز می‌گردد.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی