کد خبر: ۳۷۸۳۴
|
۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۴

انتخاب هوشمندانه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

یکی از چالش‌های جدی پیش روی هولدرهای ارز دیجیتال، انتخاب گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است. هر روز بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود. از سویی دیگر انواع و اقسام روش‌های کلاهبرداری در بازار کریپتو را شاهد هستیم که افراد زیادی را گرفتار می‌کنند. همچنین در بین پروژه‌های دیگر هم شناسایی گزینه‌هایی با ارزش بنیادی مناسب در میان انبوه تبلیغات رسانه‌ای کار ساده‌ای نیست.

یکی از چالش‌های جدی پیش روی هولدرهای ارز دیجیتال، انتخاب گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است. هر روز بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود. از سویی دیگر انواع و اقسام روش‌های کلاهبرداری در بازار کریپتو را شاهد هستیم که افراد زیادی را گرفتار می‌کنند. همچنین در بین پروژه‌های دیگر هم شناسایی گزینه‌هایی با ارزش بنیادی مناسب در میان انبوه تبلیغات رسانه‌ای کار ساده‌ای نیست.

انتخاب هوشمندانه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری تنها با فاصله گرفتن از فضای رسانه‌ای امکان‌پذیر است. شما باید ذره‌بین به دست بگیرید و به‌کمک آن کم و کیف پروژه‌های مختلف را ارزیابی کنید. در ادامه این مطلب چند شاخص کلیدی را معرفی خواهیم کرد که برای انتخاب ارزهای مناسب سرمایه‌گذاری باید در نظر داشته باشید.

چطور ارز مناسب برای سرمایه‌گذاری را پیدا انتخاب کنیم؟

بدون در اختیار داشتن چند شاخص کلیدی، نمی‌توانید در بین بیش از 23 هزار ارز دیجیتال در بازار کریپتو، گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. خوشبختانه ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار دارند که به‌کمک آن‌ها می‌توانید دایره انتخاب‌های خود را تنگ‌تر کنید. ابزارهایی که بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و به‌راحتی قابل استفاده هستند. در این جا روی 6 شاخص کلیدی در انتخاب هوشمندانه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کنیم.

1. وایت پیپر ارزهای دیجیتال

اولین کاری که برای بررسی اعتبار پروژه‌های ارز دیجیتال باید انجام دهید، مطالعه وایت پیپر آن‌ها است. اگر یک پروژه وایت پیپر ندارد، قید سرمایه‌گذاری در آن را بزنید. از طرفی داشتن وایت پیپر هم به‌تنهایی نشان‌دهنده ارزشمند بودن یک توکن نیست. شما باید با دید انتقادی متن وایت پیپر را مطالعه کنید. نقد و نظرهای کارشناسان را درباره آن مرور کنید. اگر نکته قابل اعتنایی در این سند وجود ندارد، نباید روی آن حساب کنید.

2. نقشه راه ارزهای دیجیتال

نقشه راه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای قضاوت درباره آینده ارزهای دیجیتال است. به زبان ساده، نقشه راه نشان می‌دهد که یک پروژه قرار است در ماه‌ها و سال‌های آینده در چه مسیری گام بردارد؟ کم نیستند پروژه‌هایی که هیچ‌گونه نقشه راه روشنی ندارند. در عین حال تعداد زیادی از پروژه‌های ارز دیجیتال نیز نقشه راه چندان قابل توجهی ندارند.

تمرکز نقشه راه باید روی توسعه فنی پروژه‌های ارز دیجیتال باشد. اگر یک پروژه بیشتر به حواشی مانند فعالیت‌های تبلیغاتی، خیریه و ... می‌پردازد، نشان‌دهنده آن است که برنامه‌ای برای ارتقای اکوسیستم از نظر فنی ندارد. به‌روزرسانی نقشه راه موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار دهید. گاهی اوقات برخی از پروژه‌ها برای ماه‌ها نقشه راه خود را به‌روزرسانی نمی‌کنند. این موضوع را می‌توانید به‌عنوان نشانه‌ای از عملکرد ضعیف و بدون برنامه تیم توسعه دهنده در نظر بگیرید.

3. سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان در پروژه‌های ارز دیجیتال

معامله و خرید ارز دیجیتال بدون شناسنامه قابل بررسی قطعا شما را پشیمان خواهد کرد حتما هویت پروژه را زیر نظر بگیرید. بعضا با رمزارزهایی مواجه هستیم که حتی یک سایت هم ندارند. در چنین شرایطی اعتماد کردن به ‌این پروژه حتی برای یک لحظه هم اشتباه محض است. حتما درباره هویت توسعه دهندگان پروژه تحقیق کنید و در صورت مخفی بودن، به‌دیده تردید آن‌ها را بنگرید. بررسی وضعیت سایت و شبکه‌های اجتماعی پروژه‌های ارز دیجیتال در مسیر تحقیق به‌شما کمک زیادی می‌کند.

حتما سرمایه‌گذاری‌هایی که روی یک پروژه صورت می‌گیرد را با دقت زیر نظر بگیرید. شرکت‌های بزرگ و معتبر در سال‌ها اخیر وارد بازار رمزارزها شده‌اند. سرمایه این شرکت‌ها خون تازه‌ای در رگ‌های هر پروژه ارز دیجیتال تزریق می‌کند. ضمن اینکه وقتی یک شرکت معتبر، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در یک پروژه بازار رمزارزها انجام می‌دهد، نشانه مهمی از ارزش بنیادی آن به‌شمار می‌رود. به‌همین دلیل می‌توان به‌رشد قیمت ارز دیجیتال در بلندمدت امیدوار بود.

شما می توانید لیست قیمت ارزهای دیجیتال معتبر بازار را در وبسایت ایرانیکارت به آدرس www.iranicard.ir/crypto/price مشاهده کنید.

4. داده‌های درون زنجیره‌ای

برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که حجم بالایی از نقدینگی را وارد بازار می‌کنند، نیاز به شاخص‌های دقیق‌تری وجود دارد. به‌عنوان مثال آگاهی داشتن از رفتار سرمایه‌گذاران بزرگ در یک ارز دیجیتال که در اصطلاح نهنگ نام دارند، در تصمیم‌گیری برای خرید آن بسیار موثر است. داده‌های درون زنجیره‌ای، ابزاری کاربردی برای تحلیل وضعیت عملکرد سرمایه‌گذاران در پروژه‌های ارز دیجیتال است.

شبکه‌های بلاک‌چین حالت عمومی دارند. به‌همین دلیل اطلاعات تراکنش‌ها در بستر این شبکه‌ها در دسترس همه قرار دارند. سایت‌ها و شرکت‌هایی هستند که در زمینه تحلیل این داده‌ها فعالیت می‌کنند. از تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه معاملات یک ارز دیجیتال به‌دست می‌آید.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید متوجه شوید که چه زمانی نهنگ‌ها دست به خرید یا فروش‌های بزرگ می‌زنند و به این ترتیب بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه را پیدا کنید.

همچنین حجم معاملات ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک شاخص مهم که مقدمه تغییر قیمت رمزارزها است، از تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای قابل تشخیص است.

داده‌های درون زنجیره برای تحلیل رفتار سرمایه‌گذاران بزرگ ارزهای دیجیتال بسیار کمک کننده هستند

از جمله بهترین سایت‌هایی که برای تحلیل درون زنجیره‌ای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، عبارت‌اند از:

  • Glassnode
  • Dappradar
  • Dune Analytics
  • IntoTheBlock
  • Xangle

بخشی از ابزارهای این سایت‌ها رایگان هستند؛ اما برای دسترسی به قسمت‌های پیشرفته‌تر باید اشتراک خریداری کنید. اگر قصد هزینه کردن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از داده‌های رایگان این سایت‌ها نهایت بهره را ببرید.

5. اخبار ارزهای دیجیتال

حتی اگر رابطه خوبی با اخبار ندارید، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید برای پیگیری اخبار زمان زیادی صرف کنید. از اخبار اقتصادی بازار کریپتو گرفته تا رویدادهای سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار هستند. فارکس فکتوری برای پیگیری اخبار فارکس، منبع معتبری برای سرمایه‌گذاران این بازار به‌شمار می‌رود.

متاسفانه چنین مرجع خبری در بازار رمزارزها وجود ندارد. به‌همین دلیل شما باید در بین انبوه اخبار فیک و غیرواقعی که در بازار منتشر می‌شوند، خبرهای واقعی و تاثیرگذار را پیدا کنید.

صرافی ایرانیکارت، سرویس خبری اختصاصی دارد که مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها را رصد و در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی قرار می‌دهد. با دنبال کردن سرویس خبری ایرانیکارت می‌توانید در جریان اتفاقات جریان اصلی در بازار کریپتو قرار بگیرید.

6. تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

در کنار تمام مواردی که ذکر کردیم، انتخاب زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال هم اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه تشخیص دهید چه زمانی یک رمزارز مستعد شروع رالی صعودی است، باید به‌سراغ تحلیل تکنیکال بروید. تحلیل تکنیکال با استفاده از داده‌های قیمت نمودار به‌شما کمک می‌کند تا روند پیش روی رمزارزها را پیش‌بینی کنید.

به‌عنوان مثال تردیدی نیست که بیت کوین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری است. اما کسانی را در نظر بگیرید که این ارز دیجیتال را در دسامبر سال 2021، زمانی که این رمزارزها در سقف تاریخی 69 هزار دلاری بود، خریداری کردند.

این افراد حدود دو سال است که در ضرر مطلق به‌سر می‌برند. مشخص نیست که آیا بیت کوین در آینده نزدیک سقف قیمت قبلی را تکرار می‌کند تا این افراد فقط از ضرر خارج شوند یا خیر. این مثال اهمیت انتخاب زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را کاملا روشن می‌کند.

کلام پایانی

در این مطلب راهکارهای انتخاب هوشمندانه ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که چشم بسته و تنها با توصیه دیگران یا تبلیغات فضای مجازی برای سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال تصمیم‌گیری نکنید. فراموش نکنید که هیچ‌کس در سود یا زیان شما در سرمایه‌گذاری با شما شریک نمی‌شود. شخص شما مسئول سرمایه‌گذاری هستید و باید همه چیز را به‌عهده بگیرید.

 

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی