کد خبر: ۳۷۸۳۸
|
۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی توسط سازنده چت‌جی‌پی‌تی

شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی، در حال بررسی ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود است.

به گزارش «نبض فناوری»، رویترز اعلام کرد، با تشدید کمبود تراشه‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، بحث‌ها درباره استراتژی‌های تراشه‌های هوش مصنوعی در داخل شرکت اپن ای آی ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت در حال بررسی استراتژی هایی برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های تراشه‌های خود است، از جمله خرید یک سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی یا تلاش برای طراحی داخلی تراشه‌ها.

سم آلتمن، مدیر عامل اپن ای آی، دستیابی به تراشه های هوش مصنوعی بیشتر را در اولویت اصلی این شرکت قرار داده است.

در حال حاضر، اپن ای آی، مانند بسیاری از رقبای خود، برای توسعه مدل‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی، جی‌پی‌تی-4 و دال-ای3 به سخت‌افزار مبتنی بر واحد پردازش گرافیکی(GPU) متکی است. توانایی پردازنده‌های گرافیکی برای انجام بسیاری از محاسبات به صورت موازی، آن‌ها را برای آموزش امروزی هوش مصنوعی مناسب می‌کند.

اما رونق هوش مصنوعی مولد که برای سازندگان پردازنده گرافیکی مانند انویدیا یک سود بادآورده است، زنجیره تامین واحد پردازش گرافیکی را به شدت تحت فشار قرار داده است. مایکروسافت در گزارش درآمد تابستانی خود هشدار داد که با کمبود سخت افزار سرور مورد نیاز برای اجرای هوش مصنوعی مواجه است، به طوری که ممکن است منجر به اختلال در خدمات شود.

پردازنده‌های گرافیکی نیز برای اجرا و ارائه مدل‌های اپن ای آی ضروری هستند. این شرکت برای انجام بارهای کاری مشتریان به خوشه هایی از پردازنده های گرافیکی در فضای ابری متکی است اما آنها هزینه بسیار بالایی دارند.

تحلیلی از یک تحلیلگر نشان داد که اگر جستجوهای چت جی پی تی به یک دهم مقیاس جستجوی گوگل افزایش یابد، در ابتدا به ارزش تقریباً 48.1 میلیارد دلار واحد پردازش گرافیکی و حدود 16 میلیارد دلار تراشه در سال برای عملیاتی ماندن نیاز دارد.

اپن ای آی اولین شرکتی نیست که به دنبال ایجاد تراشه های هوش مصنوعی خود است.

گوگل یک پردازنده به نام TPU (مخفف واحد پردازش تنسور) برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی بزرگ مانند پالم2 و ایمیجن دارد. آمازون تراشه های اختصاصی را هم برای آموزش و هم برای استنتاج به مشتریانش ارائه می دهد و طبق گزارش ها، مایکروسافت در حال کار با ای ام دی برای توسعه یک تراشه هوش مصنوعی داخلی به نام آتنا است که گفته می شود اپن ای آی در حال آزمایش آن است.

مطمئناً اپن ای آی در موقعیتی قوی برای سرمایه گذاری سنگین در تحقیق و توسعه قرار دارد. این شرکت که بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه خطرپذیر جذب کرده، نزدیک به 1 میلیارد دلار درآمد سالانه دارد. طبق گزارش اخیر وال استریت ژورنال، این شرکت در حال بررسی فروش سهامی است که می تواند ارزش آن را در بازار ثانویه به 90 میلیارد دلار افزایش دهد.

سال گذشته، سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی گراف‌کُر، که گفته می‌شود پس از شکست قرارداد با مایکروسافت، ارزش آن یک میلیارد دلار کاهش یافته، اعلام کرد که به دلیل محیط اقتصاد کلان بسیار چالش‌برانگیز در حال برنامه‌ریزی برای اخراج کارمندانش است. (وضعیت در چند ماه گذشته وخیم‌تر شد زیرا این شرکت بازهم کاهش درآمد و افزایش زیان‌ها را گزارش کرد.) در همین حال، آزمایشگاه هابانا، شرکت تراشه‌های هوش مصنوعی متعلق به اینتل، حدود 10 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد و تلاش‌های تراشه‌های هوش مصنوعی متا با مشکلاتی همراه بوده است که باعث شده این شرکت برخی از سخت‌افزارهای آزمایشی خود را کنار بگذارد.

با این وضعیت اقتصادی به وجود آمده برای بسیاری از شرکت ها حتی اگر اپن ای آی متعهد شود که یک تراشه سفارشی را به بازار بیاورد، چنین تلاشی ممکن است سال ها طول بکشد و سالانه صدها میلیون دلار هزینه داشته باشد. باید دید که آیا سرمایه گذاران این استارت آپ، که یکی از آنها مایکروسافت است، اشتهای چنین شرط بندی خطرناکی را دارند یا خیر.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی