کد خبر: ۳۷۸۶۵
|
۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصاویر فضایی

محققان حوزه نجوم برای بهبود تصاویر فضایی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، مولتی پلتفرم اعلام کرد، در چند سال اخیر، هوش مصنوعی (AI) با ورود به حوزه علوم فلکی، نقش اساسی در تغییر روند تحقیقات کیهان‌شناسی و فلک داشته است. این فناوری نه تنها به محققان امکان داده تا حجم عظیمی از داده‌های فلکی را با دقت و سرعت بالا پردازش کنند، بلکه در مسائلی از جمله پردازش تصاویر، دسته‌بندی کهکشان‌ها، و حتی کمک به مشاهدات آسمانی دقیق‌تر نیز نقش مؤثری داشته است.

یکی از زمینه‌هایی که هوش مصنوعی وارد شده است، پردازش تصاویر فلکی است. تصاویر به دست آمده از تلسکوپ‌ها اغلب دارای نویزها و خطاهای مختلف هستند که تحلیل آنها به چالش کشیده می‌شود. اما با استفاده از الگوریتم‌ها و شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی می‌تواند این تصاویر را پاکسازی کرده و اطلاعات مخفی و ارزشمندی از کیهان را آشکار سازد.

هوش مصنوعی در دسته‌بندی کهکشان‌ها نیز کاربرد دارد. با وارد کردن تصاویر کهکشان‌ها به شبکه‌های عصبی، این فناوری می‌تواند به صورت اتوماتیک و با دقت بسیار بالا کهکشان‌ها را دسته‌بندی کرده و اطلاعات ارزشمندی از تراکم و توزیع آنها در فضا استخراج کند.

همچنین، هوش مصنوعی در بهبود دقت مشاهده اجرام آسمانی نقش مفیدی داشته است. با حذف اختلالات نوری ایجاد شده توسط جو زمین، تصاویر به دست آمده از تلسکوپ‌های زمینی به وضوح بالاتری دست پیدا می‌رسند و این موضوع در مطالعات مربوط به سیارات خورشیدی و کره مریخ بسیار کمک کننده است.

به طور کلی، عدم استفاده از هوش مصنوعی در تصاویر با کیفیت گرفته شده از فضا ممکن نیست چرا که این تصاویر در ابعاد و تراکم پیکسلی بسیار بالا گرفته می‌شوند و برخی از آن ها تا ۶۰ پتابایت حجم دارند. بنابراین صرفا رایانه هایی توانایی پردازش این تصاویر را دارند که از هوش مصنوعی برای پردازش استفاده می کنند. با این حال هنوز عملکرد هوش مصنوعی برای بررسی فضا به طور مستقل کافی نیست و باید یک تیم از انسان‌ها بر فعالیت آن نظارت داشته باشند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی