کد خبر: ۳۷۸۷۱
|
۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۱

دستاوردی که ساخت نانوحسگرهای صنعتی تشخیص آلودگی آب را ساده‌تر می‌کند

محققان نشان دادند که می‌توان حسگرهایی ساخت که امکان استفاده صنعتی برای تشخیص آلودگی‌ فلزات سنگین و باکتری‌ها را داشته باشند.

به گزارش «نبض فناوری»، یک روش غربالگری جدید توسط محققان دانشکده مهندسی مولکولی Pritzker (PME) در دانشگاه شیکاگو و با همکاری پژوهشگران آزمایشگاه ملی آرگونه و دانشگاه ویسکانسین-میلواکی ایجاد شده است. این فناوری جدید نوید تولید تجاری دسته‌ی جدیدی از حسگرهای آب مبتنی بر گرافن را نشان می‌دهد. این حسگرها برای تشخیص سرب، جیوه و E. coli در آب در غلظت‌های قسمت در هر میلیارد (PPB) یا واحد تشکیل کلونی (CFU) تنظیم شده‌اند.

جان هونگ چن از محققان آزمایشگاه ملی آرگونه می‌گوید: «حسگرهای گرافنی با لایه‌ای از اکسید آلومینیوم پوشش داده می‌شوند. برای دستیابی به انتخابگری یا تشخیص بهتر، ما از نانوذرات طلا استفاده کردیم که دارای گروه‌های عاملی در بالای این لایه دی الکتریک هستند.»

با این حال، یک مانع در مسیر تجاری‌سازی این نوع حسگرهای ترانسستور اثرمیدان عامل‌دار (FET) مشکل در ارزیابی کیفیت است، زیرا این حسگرها فقط چند نانومتر ضخامت دارند. هنگامی که تخلخل در لایه دی الکتریک وجود دارد، بار الکتریکی می‌تواند در آنجا جمع شود، یا حتی از طریق لایه دی‌الکتریک حرکت کند که این موضوع عملکرد حسگرها را به خطر می‌اندازد و مشکلات عملکردی حسگر با قرار گرفتن در معرض آب تشدید می‌شود.

چن می‌گوید: «به طور معمول، کنترل کیفیت برای این نوع دستگاه شامل اندازه‌گیری ویژگی‌های الکتریکی آن، مانند منحنی‌های ولتاژ جریان [I-V] است، اما در بسیاری موارد، این اندازه‌گیری‌ها کافی نیست. حتی اگر منحنی‌های بسیار یکنواختی دارید، این حسگرها لزوماً عملکرد حسگری مربوطه را نشان نمی‌دهند. شما همچنین باید به کیفیت لایه دی الکتریک توجه کنید تا مطمئن شوید که پاسخ‌های حسگر یکنواختی را که فقط مربوط به حرکت جابه‌جایی پالس‌های الکتریکی است، دریافت می‌کنید.»

رویکرد جدیدی که توسط تیم چن ایجاد شده است، با اسکن ولتاژ A.C در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها کار می‌کند. با این کار پاسخ امپدانس اندازه‌گیری می‌شود. چن می‌گوید: «ما می‌توانیم با نسبت اجزای امپدانس خازنی و مقاومت، آستانه خاصی را برای تمایز دستگاه‌های خوب از دستگاه‌های بد پیدا کنیم.»

علاوه بر این، وی می‌گوید این روش غربالگری می‌تواند نشان دهد که آیا نیاز به تنظیم دستور‌العمل‌های تولیدی مورد استفاده برای ایجاد لایه دی الکتریک وجود دارد یا نه، و فرصتی برای بهبود فرآیند تولید ایجاد می‌کند.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی