کد خبر: ۳۷۸۹۵
|
۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۲

ضخامت لنت ترمز: ضخامت حداقل، قانونی و ایده آل

در صورتی که لنت ترمز خودروی شما فرسوده شده باشد، امکان ترمز و توقف ماشین وجود ندارد. تنها راه توقف خودرو، ترمز پدال و ترمز دستی می‌باشد. راننده هیچ‌گاه نباید اجازه دهد که لنت ترمز خودرو کاملاً فرسوده و غیرقابل استفاده شود. خوشبختانه لایه‌های هشداردهنده‌ای که در لنت ترمز طراحی شده، قبل از فرسودگی کامل آن به راننده هشدار می‌دهد تا نسبت به تعویض لنت اقدام کند.

در صورتی که لنت ترمز خودروی شما فرسوده شده باشد، امکان ترمز و توقف ماشین وجود ندارد. تنها راه توقف خودرو، ترمز پدال و ترمز دستی می‌باشد. راننده هیچ‌گاه نباید اجازه دهد که لنت ترمز خودرو کاملاً فرسوده و غیرقابل استفاده شود. خوشبختانه لایه‌های هشداردهنده‌ای که در لنت ترمز طراحی شده، قبل از فرسودگی کامل آن به راننده هشدار می‌دهد تا نسبت به تعویض لنت اقدام کند.

لنت ترمز بخش مهمی از خودرو محسوب می‌شود که به مراقبت‌های دوره‌ای و توجه نیاز دارد. در این مقاله حداقل ضخامت و ضخامت ایده‌آل لنت ترمز توضیح داده خواهد شد.

ضخامت ایده آل لنت

به طور خلاصه می‌توان گفت که:

  • کمترین ضخامت لنت ترمز توصیه شده 3 میلی‌متر است.
  • لنت‌های ترمز نازکتر از 3 میلی‌متر از نظر مکانیکی خطرناک تلقی می‌شوند.
  • کمترین ضخامت لنت ترمز از نظر قانونی (معمولاً) 6/1 میلی‌متر است.
  • لنت ترمز چرخ جلو باید حدود 12 میلی‌متر باشد.
  • لنت ترمز چرخ عقب می‌تواند بین 8 تا 10 میلی‌متر باشد.
  • برای اندازه‌گیری آنها از ضخامت سنج لنت ترمز یا ابزارهای ساده استفاده کنید.

لنت ترمز چگونه کار می کند؟

لنت‌های ترمز دارای یک صفحه پشتی فلزی هستند که سطحی با اصطکاک بالا به آنها متصل است. هر چرخ دارای دو لنت است - یکی برای بیرون و دیگری برای داخل لنت‌ها در داخل کالیپرهای ترمز قرار می‌گیرند.

هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، روغن ترمز هیدرولیک، پیستون را در کالیپر به سمت روتور چرخان می‌برد. سطح اصطکاکی آن به سمت روتور چرخان فشار می‌آورد.

با لمس سطوح، اصطکاک، سرعت روتور را کند می‌کند. این به نوبه خود سرعت چرخش چرخ‌ها را کاهش داده و سرعت ماشین را کند یا متوقف می‌کند. توجه داشته باشید که لنت‌ها و دیسک‌های ترمز در هنگام ترمزگیری شدید به دلیل شدت اصطکاک بسیار داغ می‌شوند.

به همین دلیل است که گاهی روتورهای اتومبیل‌های مسابقه‌ای به رنگ نارنجی درمی‌آیند. اگر این ترمزها بیش از حد داغ شوند، ترمزها به درستی کار نمی‌کنند. بسیاری از روتورهای مدرن برای مقابله با این امر دارای سیستم خنک‌کننده هستند.

ضخامت لنت ترمز چقدر باید باشد؟

لنت ترمز ضخیم هنگام توقف سریعتر عمل می‌کند. اصطلاحاً هرچه گوشت لنت بیشتر باشد، جذب و دفع گرمای اصطکاکی آسان‌تر می‌شود. در مقابل، اگر لنت‌های شما کمتر از ضخامت توصیه شده باشد، به شدت داغ شده و قدرت توقف شدیداً کاهش خواهد یافت. این اتفاق برای راننده، مسافران و سایر کاربران جاده (از جمله عابران پیاده) خطرناک است.

در صورتی که با دیدن علائم کاسته شدن از ضخامت لنت، راننده نسبت به تعویض آن بی‌توجهی کند، مواد اصطکاکی کاملاً فرسوده شده و صفحه پشتی فلزی به روتور فشار وارد می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، صدای سوت گوش‌خراشی خواهید شنید (به مراتب بدتر از صدای هشدار دهنده). ماشین نیز تلاش زیادی برای توقف خواهد کرد. نمودار زیر ضخامت لنت ترمز را در شرایط مختلف نشان می‌دهد.

ضخامت لنت ترمز

ضخامت ایده آل لنت ترمز چقدر است؟

در حالت ایده‌آل ضخامت لنت ترمز باید 6 میلی‌متر یا بیشتر باشد. هنگامی که به زیر 6 میلی‌متر برود، لنت‌های ترمز کارایی مفید خود را از دست می‌دهند. با این حال برای مدتی نیز کار می‌کند اما بهتر است سرویس‌های دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید. زمانی که لنت‌های ترمز به ضخامت 3 میلی‌متر برسند، حتماً باید تعویض شوند.

حداقل ضخامت لنت ترمز از نظر قانونی چقدر است؟

در واقع باید همیشه ضخامت لنت ترمز خود را بالای 3 میلی‌متر نگه دارید. حداقل ضخامت تنظیم شده برای محور فرمان برای ترمزهای دیسکی هیدرولیک 6/1 میلی‌متر و برای ترمزهای بادی (پنوماتیکی) در خودروهای سنگین، 2/3 میلی‌متر می‌باشد. اندازه‌گیری ضخامت دیسک از صفحه پشتی فولادی تا پایین‌ترین نقطه پد انجام می‌شود.

ناگفته نماند که این مقادیر حداقل ضخامت قانونی است و بدان معنا نیست که باید اجازه دهید لنت ترمز شما تا این حد فرسوده شود. در ضخامت 6/1 میلی‌متری، ترمزهای شما به طور خطرناکی بی‌اثر خواهند بود.

چه زمانی باید ضخامت لنت ترمز را بررسی کنیم؟

ضخامت لنت ترمز باید هر 8000 کیلومتر و یا به طور کلی چند بار در سال بررسی شود. هر بار که برای سرویس‌های دوره‌ای مراجعه می‌کنید، مکانیک باید وضعیت ترمز را نیز بررسی کند. به طور معمول اگر رانندگی معقولی داشته باشید، لنت‌های ترمز تا حدود 64000 کیلومتر ضخامت مناسبی دارند. در صورتی که صدای خش خش یا سوت از چرخ‌های خود می‌شنوید، مطمئناً این صدای لنت ترمز است. این صدا نشان می‌دهد که لنت‌ها به حداقل ضخامت قانونی رسیده‌اند و باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

چگونه ضخامت لنت ترمز را اندازه گیری می کنید؟

اندازه‌گیری ضخامت لنت ترمز کار نسبتاً ساده‌ای است، اما برای این کار باید چرخ‌های خودرو را دربیاورید. یک ابزار اندازه‌گیری بردارید. شما باید ابزار خاصی را پیدا کنید که به خوبی بین صفحه پشتی لنت ترمز و صفحه روتور قرار گیرد. این مقدار ضخامت لنت ترمز شما است. با این حال توصیه می‌شود اندازه‌گیری لنت ترمز خودروی خود را به یک متخصص بسپارید.

لنت ترمز

چرا لنت ترمز جدید من ماشین را متوقف نمی کند؟

هنگامی که لنت‌ها را تعویض می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که ماشین برای توقف تلاش زیادی می‌کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که لنت‌های ترمز در حال فرورفتن در روتورها هستند؛ بنابراین شیاری ایجاد می‌کنند تا در جای خود قرار بگیرند. خود لنت ترمز نباید مشکلی داشته باشد.

مکانیک‌ها پس از تعویض لنت، ماشین را برای یک تست رانندگی در مکانی امن میبرند. آنها چندین بار ترمز را فشار می‌دهند و لنت‌ها را مجبور می‌کنند تا داخل روتور فرو بروند.

اگر زمانی که ماشین خود را تحویل گرفتید، همچنان احساس کردید که در تلاش برای توقف است، آن را به مکانی امن اما خلوت ببرید. این کار را خودتان چند بار انجام دهید. قدرت توقف باید به زودی به حالت عادی بازگردد. در صورتی که مشکل حل نشد ممکن است سیستم ترمز نیاز به بررسی داشته و یا کالیپرها نیاز به تعویض داشته باشند.

جمع‌بندی

اطمینان از سالم بودن لنت ترمز همیشه ضروری است. لنت‌ها قطعاتی نیستند که در معرض دید قرار داشته باشد، بنابراین بازرسی دوره‌ای آنها ضروری است. زمانی که ضخامت آنها به زیر 6 میلی‌متر رسید، نسبت به تعویض لنت‌ها اقدام کنید و هرگز اجازه ندهید که ضخامت به زیر 3 میلی‌متر برود.

مطمئناً لنت‌های جدید باید ضخامتی معادل 12 میلی‌متر داشته باشند و تا چند سال دوام بیاورند. اگر نحوه رانندگی شما به صورتی است که ترمزهای محکمی اعمال می‌کنید، ممکن است لنت‌ها زودتر نیاز به تعویض داشته باشند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه لنت ترمز شما خوب کار می‌کند و برای مدت طولانی دوام می‌آورد، رانندگی و ترمز نرم است. فقط در صورت لزوم پدال ترمز را فشار دهید. تعویض به موقع لنت ترمز برای ایمن نگه داشتن خودرو و سرنشینان امری ضروری است. پیشنهاد ما به شما برای تهیه لنت ترمز با کیفیت بالا و مطمئن، شرکت توان لنت آریا است. این شرکت با داشتن سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید لنت ترمز ، همواره در تلاش برای جلب رضایت مشتریان بوده است.

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی