کد خبر: ۳۸۰۱۸
|
۲۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰
با روشی محیط زیستی؛

پر مرغ انرژی پاک تولید می کند

محققان از پر مرغ برای ساخت غشایی مخصوص جهت تولید برق هیدروژنی استفاده کرده اند که روشی حافظ محیط زیست و کارآمد است.

‌به گزارش نبض فناوری، اینترستینگ انجینرینگ اعلام کرد، هیدروژن یک سوخت نویدبخش و پاک است که محصولات فرعی سوخت آن هیچ ضرری برای محیط زیست ندارند. سلول سوختی هیدروژن با استفاده از غشاهای نیمه تراوا برق تولید می کند. با این وجود غشاهای مذکور به طور معمول با مواد شیمیایی گرانقیمت و مخرب برای محیط زیست ساخته می شوند که بسیار سمی هستند.

درهمین راستا گروهی از محققان موسسه ETH Zurich و دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور(NTU) روشی نوین برای تولید این غشاها با استفاده از مواد دور ریز در پرهای مرغ دارند. آنها روشی نوین و حافظ محیط زیست برای استخراج پروتئین کراتین از این پرها و تبدیل شان به فیبرهای بسیار نازک به نام فیبریل های آمیلوئید ابداع کرده اند.

فیبریل های کراتین در مرحله بعد برای فعالسازی غشای سلول سوختی به کار می روند.

رافائل مزنگا پروفسور غذا و مواد نرم در ETH Zurich در این باره می گوید: چند سال صرف تحقیق درباره روش های نوینی کردیم که با کمک آنها می توان از دورریز غذا برای سیستم های انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد. ما ماده ای که هنگام سوختن دی اکسید کربن و گازهای سمی تولید می کند را در بستری متفاوت استفاده کردیم. فناوری جدید ما نه تنها جایگزین مواد سمی می شود، بلکه از انتشار دی اکسید کربن جلوگیری می کند و کل چرخه انتشار گازهای گلخانه ای را بستیم.

سالانه حدود ۴۰ میلیون تن پر مرغ سوزانده می شود. این فرایند علاوه بر انتشار انبوه گازهای گلخانه ای به تولید گازهای سمی مانند دی اکسید سولفور منجر می شود. استفاده از پرهای مرغ در تولید برق هیدروژنی ‍‍‍‍‍روشی کارآمد برای مقابله با دورریز صنعت پرورش ماکیان است و همچنین به فرایند تجزیه آب کمک می کند.

گام بعدی محققان ارزیابی ثبات و ماندگاری غشای کراتینی ابداعی آنها و در صورت لزوم ارتقای آن است. تیم تحقیقاتی هم اکنون درخواست حق امتیاز مشترک برای غشا را ثبت کرده اند و به دنبال شرکت ها یا سرمایه گذارانی هستند که به پیشرفت توسعه و تجاری سازی این فناوری کمک می کند.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی