کد خبر: ۳۸۰۷۸
|
۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰

"منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی" دسترسی به اینترنت در دورافتاده‌ترین نقاط کشور را عملیاتی می‌کند

"منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی" مشابه پروژه‌ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است و می‌تواند در زمان تکمیل، اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای را حتی در کورترین و دورافتاده‌ترین نقاط کشور تامین کند.

به گزارش «نبض فناوری»، دسترسی به اینترنت در همه نقاط، یکی از چالش‌های کشورمان است؛ این مورد به‌ویژه برای مردمی که در نقاط دور افتاده کشور هستند مشهودتر است و عدم دسترسی راحت به اینترنت برای آنها، مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته است.

"اینترنت ماهواره‌ای" یکی از راهکارهای توسعه اینترنت در صعب‌العبورترین و دورافتاده‌ترین نقاط کشور است که در این راستا و با توجه با احساس نیاز در کشور، سازمان فضایی ایران ایجاد نخستین منظومه ماهواره‌ای مخابراتی باند باریک کشور به نام "منظومه ماهوار‌ه‌ای حاج قاسم سلیمانی" را در دستور کار قرار داده است.

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های "منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی" فراهم کردن سرویس اینترنت اشیاء (Internet of Things) برای مردم بوده و فراهم شدن چنین امکانی برای مردم به منظور سهولت در کاربری اشیاء با استفاده از دریافت خدمات ماهواره‌ای، گام بسیار مهمی در جهت خدمت‌رسانی به توده مردم است.

منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، نام نخستین منظومه ماهواره‌ای ایران است که قرار است در 2 سال آینده پرتاب شده و در حوزه ارتباطی و اینترنتی به کشور کمک کند.

در واقع این پروژه بزرگ، مشابه پروژه‌ اینترنت ماهواره‌ای است که ایلان ماسک توسط ماهواره‌های استارلینک دنبال می‌کند و می‌تواند در زمان تکمیل، اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای را حتی در کورترین نقاط ارتباطی کشور برقرار کند.

با این فرآیند ارسال داده‌ها از سراسر کشور را با سرعت بالا انجام داد و در مواقع بحران مثل وقوع حوادث غیرمترقبه یا حتی با ایجاد یک شبکه ملی انتقال داده‌ها، مشکلات مردم در اقصی نقاط کشور حتی نقاط دورافتاده و صعب العبور را حل کرد.

اینترنت اشیاء ماهواره‌ای در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی هوشمند، حمل و نقل جاده‌ای، پایش نشتی لوله‌های نفت و گاز، پایش و مانیتورینگ خطوط انتقال برق، محیط زیست، کاربردهای دریایی و ... کاربرد دارد.

به گفته حسن سالاریه؛ رییس سازمان فضایی ایران، این سازمان برای اجرای پروژه منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی کشورمان نیز استفاده خواهد کرد.

به گفته کارشناسان این حوزه، پرتاب منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی طی 2 سال آینده، پایانی بر دسترسی دشوار به ماهواره و به معنای در اختیار داشتن اینترنت توسط همه مردم کشور در جای جای ایران است.

منبع/ تسنیم

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
وبگردی