۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰

کشف جدید دانشمندان برای داشتن عمری سالم و طولانی‌تر

دانشمندان متوجه شدند که یک تغییر در تغذیه می‌تواند با تاثیر روی مسیرهای بیولوژیکی، روی روند پیری سالم تاثیر بگذارد.

به گزارش نبض فناوری؛ مدیکال نیوزتودی اعلام کرد، محققان موسسه ملی پیری کشف کرده‌اند که محدودیت کالری باعث بهبود سلامت ماهیچه‌ها و تحریک مسیرهای بیولوژیکی مهم جهت طی شدن روند پیری سالم می شود.

تحقیقات قبلی نشان داد که مداخلات سبک زندگی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، رعایت بهداشت خواب و سیگار نکشیدن می‌تواند به افراد کمک کند تا برای مدت طولانی تر زندگی سالم‌تر داشته باشند.

اکنون، محققان مؤسسه ملی سالمندی و سلامت کشف کرده‌اند که محدودیت کالری می‌تواند سلامت عضلات را بهبود بخشد و مسیرهای بیولوژیکی مهم برای پیری سالم را تحریک کند.

مطالعه ای محققان اخیراً در مجله Aging Cell منتشر شده است.

محدودیت کالری چیست؟

محدودیت کالری فرآیند کاهش متوسط کالری است که یک فرد به طور معمول در یک روز مصرف می کند البته بدون اینکه خود را از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری که برای حفظ سلامتی نیاز دارد محروم کند.

برای یک فرد به طور متوسط در روز یک هزار و600 تا 3هزار کالری نیاز است که به جنس بیولوژیکی، قد، سن و سطح فعالیت بستگی دارد.

یک رژیم غذایی با کالری محدود، مصرف غذا را بین 20 تا 40 درصد کاهش می دهد، در حالی که همچنان میزان توصیه شده روزانه مواد مغذی ضروری را تامین می کند.

هنگام پیروی از یک رژیم غذایی با کالری محدود، باید تحت نظر متخصص تغذیه بود زیرا کاهش بیش از حد کالری می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

همچنین روزه‌گیری متناوب می تواند به عنوان جایگزینی برای محدودیت کالری استفاده شود، زیرا تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از فواید مشابه را ارائه می دهد.

چگونه کاهش کالری می تواند سلامتی را بهبود بخشد؟

محققان برای سال‌ها، بررسی کرده‌اند که چگونه محدودیت کالری بر سلامت کلی فرد تأثیر می‌گذارد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که خوردن کالری کمتر در روز می‌تواند باعث کاهش وزن، سلامت قلب و عروق و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

همچنین مطالعه حاضر اولین مطالعه ای نیست که محدودیت کالری را با طول عمر مرتبط می کند. تحقیقات منتشر شده در آوریل 2016 (فروردین-اردیبهشت1395) نشان داد که محدودیت کالری از طریق پیشگیری از التهاب و مکانیسم های دیگر به محافظت از بدن در برابر پیری کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعه‌ای که در سپتامبر 2017 (1396) منتشر شد، گزارش داد که محدودیت کالری ممکن است منجر به تغییرات مثبت در ژن‌های مرتبط با افزایش سن شود.

تحقیقات منتشر شده در فوریه 2022(بهمن-اسفند1401) نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی با کالری محدود ممکن است به افزایش طول سلامت فرد کمک کند.

محدودیت کالری، ژن ها و پیری سالم تر

دانشمندان برای این مطالعه بررسی کردند که چگونه محدودیت کالری به بهبود سلامت و حفظ عملکرد ماهیچه‌ها کمک می‌کند، زیرا کاهش منبع قابل اعتماد در توده و عملکرد عضلانی با افزایش سن رخ می‌دهد.

«لوئیجی فروچی» از محققان این یافته گفت: «مطالعات قبلی نشان داده اند افرادی که محدودیت کالری دارند حجم عضلانی خود را از دست می دهند اما قدرت آن را از دست نمی دهند، که نشان می دهد چیزی در عضله رخ داده که عملکرد آنها را بهبود می بخشد. ما می خواستیم بدانیم چه چیزی پشت این اتفاق وجود دارد.»

وی افزود: همچنین، شواهدی در مدل های حیوانی وجود دارد که محدودیت کالری تولید انواع پروتئین های مختلف را افزایش می دهد.

این مطالعه به این موضوع پرداخته است که آیا محدودیت کالری متوسط در انسان همان فواید سلامتی را که در مطالعات حیوانی مشاهده می‌شود، ارائه می‌دهد یا خیر.

اگرچه از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد که در طی 2 سال به کاهش 25 درصدی کالری دست یابند، بالاترین میزانی که گروه به آن دست یافتند کاهش 12 درصدی بود.

بهبود سلامت میتوکندری و کاهش التهاب یکی از عوامل تاثیرگذار در این مورد است. با این حال، تأثیر روی ژن ساعت(ژن ساعت ژنی است که بر روی دوام و دوره زمانی ساعت زیستی تأثیرگذار است) نیز بسیار جالب است که ریتم بسیاری از متابولیسم ها را در بدن ما تنظیم می کند. به طور کلی، این مکانیسم ها و مکانیسم های دیگر سلامت و عملکرد عضلات را بهبود می بخشد.

دانشمندان خاطرنشان کردند: کاهش کالری اضافی و غیر ضروری، اما اطمینان از برآورده شدن نیازهای فردی، عملکرد سلولی و بافت عضلانی را حفظ کرده و توانایی سلول‌ها را برای عملکرد و چرخش افزایش می‌دهد.

منبع/ فارس