۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰
ناسا اعلام کرد؛

کشف سیاهچاله ای که ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین دور است

ناسا با کمک ذره بین کیهانی خود و دو تلسکوپ فضایی جیمز وب و چاندرا یک سیاهچاله در فاصله ۱۳.۲ میلیارد سال نوری زمین کشف کرده که پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است.

به گزارش «نبض فناوری»، یونایتد پرس اینترنشنال اعلام کرد، سازمان فضایی آمریکا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تلسکوپ‌های فضایی «ناسا جیمز وب» و «چاندرا ایکس ری» دوردست‌ترین سیاهچاله رصد شده با اشعه ایکس را کشف کرده اند. داده‌های تلسکوپ جیمز وب نشان می‌دهد کهکشان میزبان این سیاهچاله در فاصله ۱۳.۲ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. در آن زمان سن زمین ۳ درصد سن فعلی آن بوده است.

ناسا داده‌های تلسکوپ‌های جیمز وب و چاندرا را ترکیب کرد و متوجه شد این سیاهچاله که همچنان در حال رشد است، چنان گرانش قدرتمندی دارد که حتی نور نمی‌تواند از آن فرار کند. این شیء آسمانی ۴۷۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است.

با توجه به انرژی و درخشش اشعه ایکس، تخمین زده می‌شود اندازه سیاهچاله ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون برابر خورشید باشد. همین امر احتمالاً توضیح می‌دهد چگونه نخستین ابرسیاهچاله های عظیم در جهان به وجود آمده اند.

آموس بوگدان مؤلف ارشد پژوهش می‌گوید: ما برای کشف این کهکشان دور دست به تلسکوپ فضایی جیمز وب و برای کشف ابرسیاهچاله داخل آن به چاندرا نیاز داشتیم. ما همچنین از ذره بین کیهانی استفاده کردیم که میزان نور قابل ردیابی را ارتقا می‌دهد.

به گفته او تأثیر بزرگ کننده به عنوان لنز گرانشی مشهور است.

این سیاهچاله در نخستین مراحل رشد رصد شده و حجم آن تقریباً مشابه کهکشان میزبانش است. به گفته ناسا سیاهچاله‌ها معمولاً فقط یک دهم درصد حجم ستاره‌های کهکشان شأن را دارند.

محققان معتقدند این سیاهچاله عظیم از فروپاشی یک ابر عظیم گازی ایجاد شده است.

منبع/ مهر