کد خبر: ۳۸۵۶۹
|
۰۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰

گلکسی S23 اولترا را فراموش کنید، پادشاه جدید زوم گوشی‌های هوشمند اینجاست

به‌ گفته ریلمی، ماژول تله‌فوتو گوشی GT5 پرو گران‌ترین و پیشرفته‌ترین نمونه به‌کارگیری شده در میان پرچمداران اندرویدی به‌شمار می‌رود.

به گزارش«نبض فناوری»اکنون در روزهای پایانی سال 2023 به سر می‌بریم و در این شرایط بسیاری از کاربران احتمالا تصور می‌کنند که تمامی شرکت‌ها پیش‌تر گوشی‌های هوشمند شاخص خود را معرفی کرده‌اند. اما رویکرد چند شرکت چینی، خلاف این فرضیه را ثابت می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها گوشی‌های نوبیا رد مجیک 9 پرو، سری آنر 100 و همچنین ریلمی GT5 پرو در آینده‌ای نزدیک به‌طور رسمی معرفی خواهند شد.

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که مدل معمولی گوشی ریلمی GT5 طی روز 4 سپتامبر (13 شهریور ماه) به‌طور رسمی در خاور دور عرضه شد؛ اما از آن زمان به بعد، ریلمی از گوشی GT5 پرو به‌عنوان یک دستگاه متحول‌کننده صنعت یاد کرده است.

امروز ریلمی از طریق صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی Weibo به معرفی برخی قابلیت‌های دوربین گوشی ریلمی GT5 پرو پرداخت. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که دستگاه پرچمدار سامسونگ گلکسی S24 اولترا یک رقیب واقعی را پیش روی خود خواهد داشت. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا قابلیت سوپر زوم گلکسی S24 اولترا می‌تواند از نبرد پیش رو سربلند خارج شود؟

ریلمی اخیرا به معرفی قابلیت‌های دوربین پرچمدار GT5 پرو به‌صورت مختصر و مفید پرداخته است. در این معرفی، دوربین تله‌فوتو پریسکوپی ریلمی GT5 پرو مشخصه اصلی به‌شمار می‌رود. این دوربین مجهز به سنسور IMX890 ساخت شرکت سونی با اندازه 1/1.56 اینچی و رزولوشن 50 مگاپیکسلی است.

این دوربین از قابلیت QBC (یا همان کدگذاری Quad Bayer که در آن 4 پیکسل مجاور تنها به ثبت یک رنگ می‌پردازند) و تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی 4 در 1 پشتیبانی می‌کند. سنسور IMX890 یک سال قبل به‌عنوان یک گزینه کارآمد در کلاس فوق میان‌رده معرفی شد. این حسگر در وهله نخست برای دوربین اصلی گوشی‌های فوق میان‌رده و حتی برخی دستگاه‌های پرچمدار نظیر وان‌پلاس 11 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شایان به ذکر است که استفاده از قابلیت QBC برای ثبت یک رنگ توسط 4 پیکسل در کنار تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی موجب بهبود حساسیت دوربین در نور کم شده و امکان ثبت تصاویر عالی در فضاهای کم‌نور را فراهم می‌کند. این موضوع مبانی یک پلتفرم عالی را پایه‌گذاری می‌کند.

بنابراین اکنون این پرسش مطرح می‌شود که عامل متمایزکننده چیست؟ ریلمی اعلام کرده که برای نخستین بار از یک سنسور large-bottom در دوربین تله‌فوتو پریسکوپی بهره گرفته است. دوربین تله‌فوتو ریلمی GT5 پرو از زوم اپتیکال 3 برابری، بزرگنمایی بدون اتلاف 6 برابری و قابلیت سوپر زوم حداکثر 120 برابری پشتیبانی می‌کند.

قرار دادن چنین سنسور بزرگی در دوربین پریسکوپی بدان معناست که این ماژول حقیقتا از قیمت‌گذاری بالایی برخوردار خواهد بود. به گفته ریلمی این دوربین گران‌ترین ماژول زوم پریسکوپی در یک گوشی هوشمند به‌شمار می‌رود.

البته جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 3 بخش دیگری از معادله محسوب می‌شود. گوشی‌های سری شیائومی 14 پیش از این با تراشه فوق در بازار چین عرضه شده‌اند. با این‌حال در مقطع کنونی پیرامون قابلیت‌های ISP تراشه جدید اطلاعات چندانی در دست نیست.

ریلمی در تبلیغات خود به استفاده از یک موتور سایه و روشن پیشرفته اشاره نموده است. این موتور از قابلیت‌های تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌طور کامل بهره‌برداری می‌کند. با توجه به اطلاعات اعلام شده می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی مورد اشاره در واقع یک حالت HDR پیشرفته قلمداد می‌شود. سرعت تراشه جدید در زمینه پردازش تصویر در مقایسه با مدل نسل قبلی 44 درصد افزایش یافته است.

ریلمی GT5 پرو برای نخستین بار از فناوری DOL-HDR برای دوربین تله‌فوتو خود بهره گرفته است. این موضوع احتمالا به ثبت تصاویر تله‌فوتو باکیفیت با محدوده دینامیکی مطلوب و همچنین عکس‌های تله‌فوتو با کیفیت بالاتر در تاریکی شب منجر خواهد شد. همکاری ریلمی با شرکت ArcSoft که در زمینه پردازش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی تخصص دارد؛ نویدبخش ارتقاء مضاعف کیفیت تصویربرداری ریلمی GT5 پرو خواهد بود.

جدول مشخصات احتمالی ریلمی GT5 پرو در ادامه قابل رویت است:

ابعاد
160.84×78.09×7.65 میلی‌متر
وزن
240 گرم
نمایشگر
پنل اولد 6.78 اینچی با نرخ نوسازی 144 هرتزی
تراشه
اسنپدراگون 8 نسل 3
رم
16 گیگابایت
حافظه داخلی 
256 گیگابایت
نرم‌افزار 
اندروید 14 و رابط کاربری Realme UI
دوربین 
دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با سنسور LYT-T808 سونی
دوربین تله‌فوتو 50 مگاپیکسلی با سنسور IMX890 سونی، بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری، زوم بدون اتلاف 6 برابری و زوم دیجیتال 120 برابری
دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
ظرفیت باتری 
5400 میلی‌آمپرساعت
سرعت شارژ
شارژ 100 واتی در بستر سیم و شارژ بی‌سیم 50 واتی

ریلمی GT5 پرو طب روزهای آینده در چین عرضه خواهد شد. اکنون قابلیت‌های دوربین تله‌فوتو این گوشی تا حد زیادی آشکار شده است. با این‌حال نسبت به ادعاهای مطرح شده توسط ریلمی نمی‌توان کاملا خوش‌بین بود؛ چرا که بسیاری از گوشی‌های عرضه شده در خاور دور به اعداد و ادعاهای بزرگ در فهرست مشخصات خود تکیه دارند؛ اما نتایج نهایی آنقدرها هم چشمگیر به‌نظر نمی‌رسند.

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد؛ دیدن چنین سنسور بزرگی با فناوری QBC و تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی در زیر یک لنز تله‌فوتو بسیار جالب توجه خواهد بود.

منبع: آی تی رسان

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی