کد خبر: ۳۸۸۸۴
|
۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

انقلابی در رم لپ‌تاپ‌ها در راه است

زمان آن فرا رسیده است که با استاندارد رم‌لپتاپی یا SO-DIMM که عادت کرده‌ایم آن را در برخی از بهترین لپ تاپ‌ها ببینیم، خداحافظی کنیم.

به گزارش «نبض فناوری»، دیجیتال‌ترندز اعلام کرد، یک استاندارد جدید به تازگی توسط انجمن فناوری حالت جامد جِدِک(JEDEC) تایید شده است. این سازمان مشخصات انواع مختلف حافظه را تعریف می‌کند. این رم جدید و سریع‌تر خواهد بود، ظرفیت بالاتری ارائه می‌دهد و فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند و البته جای تعجب نیست که احتمالا هزینه بیشتری خواهد داشت.

براساس اعلام رسمی انجمن فناوری حالت جامد جِدِک، این ماژول جدید حافظه CAMM۲ نام دارد و آنقدر که به نظر می‌رسد جدید نیست.

این حافظه اولین بار توسط شرکت دل(Dell) در لپ‌تاپ Precision ۷۶۷۰ معرفی شد و در ابتدا تحت عنوان «CAMM» نامیده می‌شد.

این رم مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها را نسبت به SO-DIMM به ارمغان آورد، اما به‌ عنوان یک ماژول حافظه اختصاصی، کاربران را از ارتقاء و جایگزینی رم محروم کرد زیرا دل تنها شرکتی بود که این نوع حافظه را تولید می‌کرد. با استانداردسازی CAMM۲، شاهد گسترش این رم در طول زمان خواهیم بود.

CAMM۲ در دو مدل عرضه خواهد شد. DDR۵ و LPDDR۵(X) که به معنای حافظه کم مصرف است. این رم دارای حافظه بدون لحیم‌کاری LPDDR۵ می‌شود که امکان ارتقا را فراهم می‌کند زیرا می‌توان آن را به راحتی جدا و جایگزین کرد.

مزایای CAMM۲ در مقابل SO-DIMM چیست؟

برای شروع، باید گفت که این رم جدید بسیار نازک‌تر است، به این معنی که به لپ‌تاپ‌های فوق سبک اجازه می‌دهد تا حافظه بیشتری فراهم کنند. CAMM تا ۵۷ درصد نازک‌تر از SO-DIMM است و به لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهد تا ۱۲۸ گیگابایت رم داشته باشند.

این میزان بیشتر از هر چیزی است که افراد در لپ‌تاپ‌های بازی به آن نیاز دارند و برای ایستگاه‌های کار می‌تواند یک پیشرفت عالی باشد.

ایستگاه کار(Workstation) به رایانه‌ای سطح بالا گفته می‌شود که برای کاربردهای فنی یا علمی طراحی شده‌ است.

با این حال، ظرفیت بیشتر و اندازه فرم کوچک تنها نکات مثبت آن نیستند.

ممکن است شاهد رم لپ‌تاپ DDR۵ باشیم که با استاندارد جدید CAMM۲ از ۶۴۰۰ مگاهرتز گذشته است. این برای آینده عالی است زیرا سرعت رم دسکتاپ همچنان در حال افزایش است و لپ تاپ‌ها باید بتوانند با این روند همراه شوند.

شاید جالب‌ترین بخش این استاندارد حافظه جدید این واقعیت باشد که CAMM۲ می‌تواند حافظه دو کاناله را تنها با یک ماژول رم فعال کند. این می‌تواند عملکرد لپ‌تاپ را بدون نیاز به بیش از یک حافظه رم بهبود بخشد.

اگرچه ما اکنون یک استاندارد جدید برای رم داریم اما مدت زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل این رم وارد بازار لپ‌تاپ‌ها شود. ما می‌دانیم که حافظه لپ‌تاپ‌ها آینده روشنی دارد، اما اولین دستگاه‌هایی که از این استاندارد جدید استفاده خواهند کرد احتمالا بسیار گران قیمت خواهند بود.

با گذشت زمان و با محو شدن SO-DIMM، شاهد پذیرش بیشتر CAMM۲ خواهیم بود. این مشابه اتفاقی خواهد بود که در حال حاضر با رم‌های DDR۴ و DDR۵ شاهد آن هستیم، هر دو در کنار هم وجود دارند و قیمت DDR۵ در حال بهتر شدن است.

منبع/ ایسنا

برچسب ها: لپ تاپ رم SO-DIMM
ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی