کد خبر: ۳۸۹۸۲
|
۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

فایرفاکس 121 منتشر شد؛ بهبودهای گرافیکی در لینوکس و پشتیبانی از افزونه AV1 در ویندوز

فایرفاکس بزرگ‌‌ترین مرورگر غیر کرومیوم بازار محسوب می‌شود و با هر آپدیت ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران خود ارائه می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، فایرفاکس 121 همراه با ویژگی‌های جدیدی از جمله ارائه رندرهای گرافیکی بهبودیافته در لینوکس با پشتیبانی از حرکات تاچ‌پد، عملکرد گرافیکی بهتر و پشتیبانی از افزونه ویدیویی AV1 در ویندوز منتشر شد.

به‌عنوان بزرگ‌‌ترین مرورگر غیرکرومیوم بازار، فا‌یرفاکس در چند سال گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده و حالا نسخه 121 آن با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید منتشر شده است. طبق توضیحات ارائه‌شده توسط موزیلا، این به‌روزرسانی برای تمام سیستم عامل‌ها ویژگی‌هایی را به همراه دارد.

ویژگی‌های جدید فایرفاکس 121

فایرفاکس 121 منتشر شد؛ بهبودهای گرافیکی در لینوکس و پشتیبانی از افزونه AV1 در ویندوز

مهم‌ترین ویژگی فایرفاکس 121 احتمالاً تغییراتی است که موزیلا در نحوه ارائه عناصر گرافیکی فایرفاکس برای لینوکس ایجاد کرده است. موزیلا درباره این تغییر توضیح می‌دهد:

«در لینوکس، فایرفاکس اکنون به جای XWayland، به‌صورت پیش‌فرض از Wayland استفاده می‌کند. این ویژگی پشتیبانی از ژست‌های حرکتی تاچ‌پد و صفحه لمسی، تنظیمات DPI هر مانیتور، عملکرد گرافیکی بهتر و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید که به دلیل محدودیت‌های پروتکل Wayland، قابلیت Picture-in-Picture به انجام یک عملیات اضافی توسط کاربر (به‌طور کلی کلیک راست روی صفحه) یا تغییر پوسته/محیط دسکتاپ نیاز دارد.»

فایرفاکس 121 منتشر شد؛ بهبودهای گرافیکی در لینوکس و پشتیبانی از افزونه AV1 در ویندوز

در ویندوز نیز فایرفاکس با آپدیت جدید خود پشتیبانی از افزونه فرمت ویدیویی AV1 را فراهم کرده است. علاوه‌براین، کاربران macOS نیز اکنون می‌توانند از دستورات صوتی سیستم‌عامل خود استفاده کنند.

از جمله تغییرات جدید فایرفا‌کس 121 که برای تمام سیستم‌عامل‌ها ارائه شده است می‌توان به قابلیتی اشاره کرد که لینک‌های یک متن را با کشیدن خط زیر آن‌ها مشخص می‌کند. همچنین اگر از فایرفا‌کس برای ویرایش فایل‌های PDF استفاده می‌کنید، اکنون ویژگی جدیدی در دسترس قرار گرفته (تصویر بالا) که حذف فایل‌های رسانه‌ای مانند تصاویر را از آن‌ها ساده‌تر می‌کند. در نهایت، این به‌روزرسانی شامل اصلاحات امنیتی متفاوتی نیز می‌شود.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی