کد خبر: ۳۹۳۰
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

تجربه طراحی داخلی در کنار جورکردنی!

گفت‌وگو با حسن کریمی مدیرعامل استودیو گاراژگیمز و مدیرپروژه طراح باشی؛
در بازی موبایلی طراح باشی به عنوان یک طراح داخلی وارد خانه‌ مشتریان می‌شوید و با حل کردن جورچین، خانه آن‌ها را طراحی می‌کنید. این بازی از فروردین سال 99 وارد بازار شده است و در کمتر از 6 ماه توانسته جای خود را بین کاربران باز کند. با نبض فناوری همراه باشید.

بازی‌های جورچینی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی‌هایی هستند که طرفداران زیادی در صنعت گیم دارند. به نظر می‌رسد این بازی سرگرم‌کننده که نیاز به فکر و تعامل زیادی ندارد، بیشتر برای کاربران یک سرگرمی‌ لحظه‌ای و میان‌وعده‌ای باشد. از نمونه‌های موفق این نوع از بازی می‌توان به Candy Crush و Homescapes اشاره کرد. وظیفه شما در این بازی این است که اشکال مختلف را به صورت سه تایی افقی و عمودی جور کنید و امتیاز بگیرید. حال استودیو گاراژ گیمز یک بازی موبایلی ایرانی ترکیبی از جورچین و طراحی دکوراسیون را توسعه داده است. این بازی با اینکه کمتر از 6 ماه است وارد بازار شده است اما نتایج خوبی به همراه داشته و توانسته جای خود را بین کاربران باز کند. تاکنون 180 هزار نصب و 95 هزار کاربر فعال داشته است و به صورت میانگین در طول روز 14 هزار یوزر فعال، طراح باشی را بازی می‌کنند.

حسن کریمی مدیرعامل استودیو گاراژگیمز و مدیرپروژه این بازی است که مرداد ماه سال 98 با یک تیم ده نفر شروع به پیاده‌سازی این ایده کرده‌اند. او پیش از تاسیس این استودیو به مدت 5 سال به عنوان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کرد. پیش‌تر از آن‌هم ساخت بازی‌هایی مانند خاکستران سوزان، مزرعه شادی در کارنامه خود دارد. کریمی در گفت و گو با نبض فناوری می‌گوید که علاقه او هم مانند همه بازی‌سازان به بازی کردن در دوران کودکی و رویای تولید بازی به همان روزها برمی‌گردد. از 17 سالگی قلم به دست گرفته و درباره بازی و یازیسازی در مجله‌های مختلف نقدهای طولانی نوشته است. با او به گفت و گو نشستیم تا برایمان از داستان این بازی، مدل درآمدی و چالش‌های حوزه گیم بگوید.

طراح باشی

 

داستان طراح باشی چیست؟


طراح باشی دارای گرافیک انیمیشنی و دو بعدی است و داستان این بازی جورچینی، درباره زوجی به نام مسعود و آذین است که هر دو دانشجوی رشته دکوراسیون داخلی هستند. آن‌ها فعالیت خود را در این رشته شروع می‌کنند.

با گذراندن هر مرحله جورچین مقداری پول برای شما جمع‌آوری شده که با آن می‌توانید خانه موردنظر را بازسازی کنید. در مجموع این بازی 300 مرحله جورکردنی و  8خانه برای بازسازی دارد و هر سه هفته 40 مرحله جورچین و یک خانه به آن اضافه می‌شود. به صورت تقریبی هر بازیکن برای اتمام این بازی به یک ماه زمان نیاز دارد.

در مجموع،‌ گیم‌پلی بازی با توجه به فضایی که دارد، بازیکن را برای حل جورچین‌ها و طراحی خانه ترغیب می‌کند و ساعت‌ها سرگرم آن می‌شود. حجم مورد نیاز این بازی 100 مگابایت است و در حال حاضر این بازی فقط در کافه بازار قابل دانلود است.

درآمد 30 تا 40 میلیونی ماهانه طراح باشی


مدل درآمدی این بازی هم به مانند اکثر بازی‌های موبایلی به صورت پرداخت درون برنامه‌ای است که کاربران می‌توانند در قسمت جورچینی حرکت‌های اضافه، ابزارهای تقویتی و الماس خریداری کنند. به گفته کریمی این بازی به صورت تقریبی ماهانه 30 تا 40 میلیون درآمد داشته است. او می‌گوید طبق آمارها به صورت تقریبی سال گذشته تولیدکنندگان بازی 70 میلیارد تومان درآمد از فروش بازی‌ها نصیبشان شده، این در حالی است که توسعه‌دهندگان بازی خارجی در همان سال 60 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. او در این باره توضیح می‌دهد: «جمعیت ایران یک درصد کل دنیا است و با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت این ظرفیت 70میلیاردی باید 200 برابر در بازار جهانی بیشتر باشد و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی باورشان به رشد 20 برابری در ایران است.»

مارکت موبایل در این چند سال اخیر رشد خوبی کرده و درآمدزایی قابل توجهی برای سازندگان بازی ایرانی داشته است. کریمی با تاکید بر این موضوع که مارکت موبایل در مقایسه با بقیه مارکت‌ها پردرآمدتر است، ادامه می‌دهد: «75 درصد مردم ایران از گوشی‌‌های هوشمند استفاده می‌کنند و برای گذران اوقات فراغت خود از بازی‌های موبایلی استفاده می‌کنند و افراد کمی از جامعه هستند که بازی‌ را روی کنسول‌های مختلفی بازی کنند. پررنگ‌ترین دلیل آن هم وضعیت اقتصادی جامعه است که در حال حاضر قدرت خرید کسنول‌های مختلف برای بازی برای همه فراهم نیست. در نتیجه یک فضای پر از تقاضا و بکری وجود دارد که فرصت خوبی برای علاقه‌مندان می‌سازد.»

بنیان‌گذار گاراژ گیمز سه بازی گل‌مراد، باغ نگار و گل‌پری را از بعضی جهات رقیب طراح باشی می‌داند اما معتقد است که پروژه محور بودن طراح باشی حس مارجراجویی را در بازیکن زنده می‌کند. همچنین او می‌گوید این بازی برعکس سه بازی دیگر برای بانوان بالای 20 سال است.

برنامه‌های آینده استودیو گاراژ


این بازی در دوران کرونا به بازار آمد و در ابتدا به علت قرنطینه رشد خوبی را تجربه کرد اما پس از باز شدن اداره‌جات روال به حالت عادی برگشته و کمتر شده است. کریمی با تاکید به این موضوع که بازی موبایلی منوط به اینکه به صورت مستمر آپدیت شوند به صورت تقریبی عمری 3 تا 4 سال دارند؛ می‌گوید: «با توجه به ظرفیت طراح باشی و افزودنن قابلیت‌های جدید، این بازی می‌تواند ده برابر حالت فعلی خود رشد داشته باشد. همچنین آن‌ها با یک تیم دیگر به صورت موازی در حال ساخت یک بازی دیگر هستند.»

 
ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
وبگردی