کد خبر: ۳۹۴۸۲
|
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۰

سیگنال «ثریا» به زمین رسید

ماهواره ثریا که دیروز در یک رکورد جدید توسط ماهواره‌بر قائم به مدار ۷۵۰ کیلومتری فضا پرتاب شده بود، نخستین سیگنال خود را به زمین ارسال کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، روز گذشته ماهواره مخابراتی پژوهشگاه فضایی ایران با نام ثریا توسط ماهواره بر سه مرحله‌ای قائم 100 نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا پرتاب گردید و با موفقیت در مدار 750 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

امروز سازمان فضایی اعلام کرد این ماهواره با موفقیت سیگنال به زمین مخابره کرده است. ماهواره یک ثریا مخابراتی بوده و وزن آن 47 کیلوگرم است، قدرت و دقت جی پی است آن 0.5 بر ثانیه بوده و از سری ماهواره‌های سبک وزن محسوب می‌شود.

این ماهواره طول عمر بیش از 3 سال دارد و با ارتقا مداری در مدار 750 کیلومتری قرار گرفته و همچنین دقت موقعیت GPS ماهواره ثریا 20 متر است.

گفتنی است این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار 750 کیلومتری دست پیدا می‌کنند، با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی