کد خبر: ۳۹۵۹۲
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

مرورگر کروم بالاخره برای ویندوز مبتنی بر معماری آرم منتشر می‌شود

گوگل بالاخره تصمیم گرفته است که نسخه بومی مرورگر کروم را برای ویندوز مبتنی بر معماری آرم عرضه کند.

به گزارش «نبض فناوری»، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کامپیوترهای ویندوزی مجهز به پردازنده‌های Arm64، ازجمله سرفیس پرو 9 5G، عدم برخورداری از برخی اپ‌های بزرگ است. حالا گوگل اعلام کرده که کروم به‌عنوان محبوب‌ترین مرورگر دنیا، بالاخره قرار است نسخه‌ای با پشتیبانی از معماری Arm64 عرضه کند.

ویندوز سنترال اعلام کرد، گوگل بالاخره نسخه‌ای از مرورگر کروم با معماری Arm64 را در کانال Canary منتشر کرده است. این نسخه می‌تواند عملکرد این برنامه را به‌طور قابل‌توجهی در کامپیوترهای Arm64 ارتقا دهد و نیاز به اجرای این مرورگر در حالت شبیه‌ساز را برطرف سازد.

مرورگر کرومیوم که کروم بر مبنای آن طراحی شده، چند سالی است که از معماری Arm64 پشتیبانی می‌کند. خود مرورگر کروم نیز مدت‌هاست که تقریباً روی همه پلتفرم‌های آرم جز ویندوز در دسترس بوده است؛ درنتیجه نمی‌دانیم چرا برنامه گوگل برای پشتیبانی از این معماری در نسخه ویندوز کروم تا این‌قدر طول کشیده است.

مرورگر کروم بالاخره برای ویندوز مبتنی بر معماری آرم منتشر می‌شود

انتشار گوگل کروم برای ویندوز آرم در آستانه عرضه تراشه کوالکام

البته با توجه به اینکه به‌زودی تراشه اسنپدراگون ایکس الیت عرضه خواهد شد، غول مانتین ویو احتمالاً این مقطع زمانی را موقعیت مناسبی برای عرضه این نرم‌افزار دیده است. اسنپدراگون ایکس الیت جایگزینی برای اسنپدراگون 8cx Gen 3 است که براساس فناوری 4 نانومتری TSMC ساخته می‌شود. این تراشه وعده قدرتی دو برابر بیشتر از پردازنده نسل سیزدهم اینتل Core i7 و یک‌سوم مصرف انرژی آن را می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود که تراشه جدید کوالکام بتواند دنیای کامپیوترهای مبتنی بر آرم را احیا کند. این تراشه در اواسط سال 2024 عرضه خواهد شد؛ بنابراین گوگل نیز امیدوار است که بتواند تا آن زمان نسخه پایدار کروم را روانه بازار کند.

درحال‌حاضر اگر کامپیوتری بر پایه معماری Arm64 دارید، می‌توانید نسخه Canary کروم را از این لینک دریافت کنید. گفتنی است که فایرفاکس و اج از سال‌ها قبل نسخه آرم مرورگرهای خود را در اختیار کاربران قرار داده بودند.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی