کد خبر: ۳۹۵۹۳
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰

تصویر تلسکوپ هابل به یک موسیقی زیبا تبدیل شد

تصویری از دو کهکشان در حال ادغام با استفاده از روشی به نام «سونیفیکیشن داده»(sonification) به موسیقی تبدیل شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، ناسا ملودی زیبایی برای نمایش برخورد کیهانی دو کهکشان ساخته است. اسپیس اعلام کرد، کهکشان عدسی شکل ان‌جی‌سی ۲۷۴(NGC 274) و کهکشان مارپیچی میله‌ای ان‌جی‌سی ۲۷۵(NGC 275) که مجموعا به نام آرپ ۱۴۰(Arp 140) شناخته می‌شوند، در حال ادغام برای تشکیل یک ساختار جدید هستند. پس از چنین برخوردی، ترکیب مواد بین ستاره‌ای باعث انفجاری از تشکیل ستارگان جدید می‌شود.

تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی هابل ناسا کهکشان‌های در حال تعامل را به تصویر می‌کشد که ان‌جی‌سی ۲۷۴ در سمت راست و ان‌جی‌سی ۲۷۵ در سمت چپ آن دیده می‌شود. دانشمندان توانستند داده‌های این تصویر را به موسیقی تبدیل کنند که فرآیندی است که به سونیفیکیشن یا صوتی‌سازی داده معروف است.

دانشمندان با استفاده از مشاهدات هابل، هر رنگ در داده‌های تصویر را به صوت زیر و بمی اختصاص دادند به طوریکه نور آبی‌تر با گام بالاتر و نور قرمزتر با گام پایین‌تر نشان داده می‌شود. ترکیب نهایی موسیقی با عبور از سمت چپ به راست در سراسر تصویر پخش می‌شود.

اصوات بالاتر در ابتدای ملودی نشان‌دهنده نور آبی ان‌جی‌سی ۲۷۵ است که احتمالا توسط ستاره‌های درخشان و جدید در نتیجه برخورد کهکشانی در حال وقوع، ساطع می‌شود. در مقایسه، کهکشان عدسی شکل ان‌جی‌سی۲۷۴ به اندازه همدم مارپیچی خود گاز و غبار ندارد، زیرا عمدتا از ستارگان قدیمی تشکیل شده و به همین دلیل است که ملودی در نزدیکی پایان تصویر به سمت اصوات پایین‌تر و بم‌تر تبدیل می‌شود.

این دو کهکشان در حال ادغام که در صورت فلکی نهنگ واقع شده‌اند، ساختارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. در حالی که کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای دارای یک میله مرکزی درخشان متشکل از ستاره‌ها هستند، کهکشان عدسی‌شکل ظاهر بیضی‌تری و ظاهری مه‌آلود دارد. کهکشان‌های عدسی شکل فاقد بازوهای مشخصی هستند که عموما در کهکشان‌های مارپیچی دیده می‌شوند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای با انتشار این تصویر جدید هابل در روز ۲۴ ژانویه گفتند: معمولا بازوهای کهکشان مارپیچی از انتهای میله شروع می‌شوند. از سوی دیگر، کهکشان‌های عدسی شکل بین کهکشان‌های بیضی طبقه‌بندی می‌شوند و کهکشان‌های مارپیچی نام خود را از ظاهر لبه‌دار که شبیه یک دیسک است گرفته‌اند.

با وجود تفاوت‌هایشان، کهکشان‌های عدسی‌شکل و مارپیچی دارای یک برآمدگی مرکزی روشن و دیسک صاف هستند. در تصویر جدید هابل، هر دو کهکشان از رو به رو دیده می‌شوند و نمای کاملی از پیچیدگی‌های تماشایی آنها به چشم می‌خورد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی